Daniel

    Hej ! Jag har läst på naturvetenskapsprogrammet , med riktning natur natur. Jag har F, i fysik 2 och matte 5 , sammanlagt blev det 2400 Poäng och jag har läst ett ämnen för lite. Jag insåg efter jag kompletterad upp vissa ämnen att det behövdes att läsa ett ämne till för att ta examen. Jag jobbade i 1 år och just nu vill jag gå på ett naturvetenskapligt basår eftersom att jag har glömt lite och vill ha ett snabbt reptation på och samtidigt vill jag komma in på biomedicin linjen 1. Mitt första fråga är Jag undrar om jag kan komma in till naturvetenskapligt basår med 2400 poäng och F i Fysik 2 och matte 5 ? 2. Mitt andra fråga är Om man Kan Få garanterade plats på biomedicinsk linje efter man har gått ett naturvetenskapligt basår ? Mvh, Torres !

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    Naturvetenskapliga "basår" (och basterminer) kan finnas inom olika skolformer: på komvux, på folkhögskolorna och på högskolor-universitet.
    Högskolor och universitet kräver att du har Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux); utan examensbeviset saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan ej tas in på någon högskoleutbildning på de svenska lärosätena.
    ***
    Eftersom du på sikt vill komma in på Biomed.programmet som är en högskoleutbildning, behöver du skaffa dig grundläggande behörighet, alltså ta ut examensbevis. Du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att med SYV-en där ta upp frågan om vad som saknas för att du ska kunna ta ut examensbevis.
    ***
    Naturvetenskapliga basår finns, som sagt, även på komvux och på folkhögskolorna. Det är alltså kurser som är ihopsatta så att lektionerna ej krockar (skulle man söka fysik, kemi, matte och biologikurserna separat, kan det bli så att lektionerna går samtidigt i flera ämnen... därför är det smidigare att söka till basåret; så slipper man också söka till nästa termin, fortsättningskurserna...).

    Platsgaranti på svenska lärosäten
    Varje högskola och universitet får bestämma om de erbjuder, efter natur.vet. eller tekniska basår  - platsgaranti och vad det blir i så fall för villkor. Oftast går platsgarantin (om den erbjuds) ut på att man får plats på "någon av lärosätets utbildningar", behöver inte vara just exakt den utbildning som man i första hand vill gå.
    Situationen kan ändras från en termin till nästa, alltså platsgarantin kan införas eller försvinna eller så kan villkoren ändras inom platsgarantin, därför är det bäst att du läser på lärosätets hemsida (den skolan dit du vill komma in) eller frågar studievägledare som jobbar på just det lärosäte.