Li

    Hej! Jag går IB och kommer därför att gå ut med behörighet i kurser som motsvarar bland annat matte 3c och biologi 2. Jag skulle vilja läsa matte 4, fysik 1a och 2 och kemi 1, kanske kemi 2. Är det bättre att läsa upp kurserna på komvux om man vill läsa utomlands på universitet? Eller spelar det ingen roll? Om man läser basåret, kan man även läsa matte 5 på komvux om man behöver meritpoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    meritpoängen gäller i Sverige. Jag tvivlar på att utländska universitet erkänner "svenska meritpoäng". Med det sagt, så är det inte fel att läsa Matematik5, även om man formellt sett kanske inte får några fördelar. Är man intresserad av matematik och vill satsa på högre utbildning inom teknik eller naturvetenskap, är det bra att kunna så mycket matematik som möjligt.
    Vad gäller behörighet till utländska utbildningar: det finns många länder och skolorna även inom samma land kanske inte ställer samma krav eller erkänner utbildningar från andra länder på samma sätt. Så, det är bäst att du kontaktar den skolan i utlandet och frågar vilken utbildning de kommer att erkänna, som du måste skaffa dig, för att påvisa att du är behörig.
    Prata gärna med SYV-en på din gymnasieskola där du läser IB. Många elever efter IB söker sig till utbildningar utanför Sverige. Därför brukar SYV-ar på IB vara mycket kunniga vad gäller högre utbildningar utomlands.
    Allmänt gäller: det är i Sverige inte förbjudet att läsa på högskolenivå och på komvux samtidigt. Att du söker till basåren på högskolenivå och/eller till komvux garanterar tyvärr inte att du får utbildnignsplats. Sök därför till både komvux och till basåren. Skulle du komma in på båda ställen, kan du välja sen vilken utbildningsplats du tackar ja till. Under tiden undersöker du vilken utbildning som din skola i utlandet (dit du har som mål att komma in) kommer erkänna.

    • : Tack för svar. Spelar det någon roll om jag läser på komvux eller basåret när det gäller möjligheter att läsa i Sverige?
    • Anna : Både jag och nej--- det är lite komplicerat. Komvux-kurserna är vanliga gymnasiala kurser och ger behörighet till alla svenska högskolor-universitet på samma sätt; --- däremot basåren år förberedande inför just det lärosäte (innehåll i kurserna kan variera något) och det är inte säkert att andra lärosäten erkänner behörighet från basåret (fördelen med basåret om man läser det på samma lärosäte där man sedan vill läsa är att man ibland kan få platsgaranti men ej på de mest populära utbildningar som t.ex läkarprogrammet eller civilingenjör Industriell ekonomi utan på "någon av skolans program" alltså man garanteras "någon" högskoleplats på någon av skolans utbildningar om man med godkänt resultat genomför basåret... man får på förhand se om platsgarantin ges eller inte).