Paulina

    Hej! Har precis avslutat studier på gymnasiet, läst samhällsvetenskapsprogrammet. Nu ska jag komplettera mina naturvetenskapliga ämnen för att sedan ha behörighet att söka på universitetet. Min fråga är; var är det bäst att läsa ett naturvetenskapligtbasår? Folkhögskola eller högskola? Förstår att det är två olika urvalsgrupper? B2 om jag läser på högskolan och BF om jag läser på folkhögskolan? Kan tillägga att garantiplatsen som ges på högskolan är inte den utbildning jag sedan till utbilda mig till, så just det spelar i detta läget igen roll. Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har examensbevis från gymnasiet eller från komvux och endast kompletterar för särskild behörighet på en folkhögskola, så kommer du inte prövas i BF-urvalet.

    I BF-uvalet prövas sökande med Omdöme om grundläggande behörighet som man läser till på en allmän kurs på en folkhögskola.
    Du kommer behöva läsa på naturvet.basår, som är en annan typ av utbildning än allmän kurs. Så BF-urvalet blir det för dig inte. :)

    I båda fallen, efter nat.vet.basår på högskolenivå eller på en folkhögskola kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen med det meritvärde som du får på dina betyg som ingår i ditt examensbevis.
    ******
    Skulle du däremot komplettera på komvux, så skulle du fortfarande prövas i BII, men med förändrat meritvärde (för att betygen i kurserna som krävs för behörighet, t.ex fysik 2 och matematik 4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och med det också påverka ditt meritvärde - och på så sätt kan du både sänka och höja ditt meritvärde, beroende på hur höga betyg du får i kurser på komvux som krävs för särskild behörighet). Även betyg från prövningar påverkar på samma sätt som studier på komvux.

    • Paulina : Vad innebär ”Allmän kurs-naturvetenskapligt basår-gymnasienivå”?
    • Paulina : En ettårig utbildning för dig som vill läsa de särskilda behörigheterna i matte, fysik, kemi och biologi.
    • Anna : Eftersom det i kursbeskrivningen står: "för dig som vill läsa de särskilda behörigheterna i matte, fysik, kemi och biologi." så ger inte den utbildning Omdöme om Grundläggande behörighet. Fråga om det på den skolan där kursen ges. "Allmän kurs" på en folkhögskola är "motsvarande 3-årig gymnasial utbildning", alltså kan man läsa 3 år på folkhögskola i stället för gymnasiet (men man måste vara 18 år för att kunna börja läsa på en folkhögskola). Rubriken "Allmän kurs - naturvet.basår" här tror jag de menar att det inte är en "profilkurs", men jag är rätt säker på att du ej kommer få ut Omdöme om Grundläggande behörighet.
    • Anna : Fråga den utbildningsansvarige för den folkhögskoleutbildning som du vill gå - om du i slutet även kan få ut OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Om Ja - kan du med det omdöme prövas i BF-urvalet. Om Nej - då kan du inte prövas i BF-urvalet.
    Läs alla kommentarer