Sambelev123
    Jag har tänkt att läsa ett naturvetenskapligt basår på universitet för att få behörighet inom vissa naturutbildningar.inför mitt prgramfördjupningsval finns naturkunskap 2 som alternativ. Nk är en kurs med kemi1, biologi1 och fysik 1 samman bakat i naturkunskap 2. Hur blir det sen när man ska läsa ett basår då man läser dom ovannämnda kurserna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Nk2 är en lika stor kurs som Biologi 1 eller som Kemi1. varje kurs är á 100 gymnasiala poäng. Fysik1a är en större kurs, á 150 poäng. Alltså tar det längre tid att läsa fysik1a än naturkunskap 2.

    I Nk2 ingår alltså endast delar av kurserna biologi1, kemi1 och fysik1 (cirka en tredje del av vardera kurs...), så 2/3 delar i kurserna blir nytt för dig när du läser naturvetenskapligt basår. Det blir säkert något lättare att läsa nat.vet.basår om du innan klarar av Nk2-kursen.