Alexandra
    Hej!
    Jag vill läsa naturlinjen på gymnasiet. Vilka ämnen ingår i linjen? Vad kan jag sedan bli?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alexandra!
    Läs gärna på http://www.gymnasieguiden.se/program/NA och längst ner på sidan där finns det en länk till Programplanen där ser du ämnena som läses på NA.
    Det är mycket matte - det avancerade spåret, c, som läses enbart på NA och Teknikprogrammet. På alla andra gymnasieprogram läser man a eller b-spår i Matte.

    Efter NA får du ut Gymnasieexamen som ger dig dels Grundläggande behörighet och dels Särskild behörighet till väldigt många olika eftergymnasiala utbildningar på högskola/Universitet och på en Yrkeshögskola.
    Utbud av högskoleutbildningar ser du på www.studera.nu

    och av yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se.

    Det är helt omöjligt att skriva ner alla de utbildningarna som du blir behörig till efter NA programmet på gymnasiet. Några exempel: lärare, socionom, jurist, ingenjör, studie- & yrkesvägledare (som är mitt yrke), civilekonom, fastighetsmäklare mm och m.fl.

    Välj några intressanta för dig utbildningar och så får vi hjälpas åt att se om du blir behörig till dem på NA.
    Om vi tar ett exempel: en elev vill läsa till lärare i Matematik och Franska - då behövs det en kurs Matte 4 som ingår bara i en av inriktningarna på NA och så måste man även läsa Franska på gymnasiet. I annat fall blir man inte behörig till just den utbildningen. Bara inom Lärarutbildningen finns det en mängd "varianter" beroende på vilka ämnen man vill bli behörig att undervisa i.

    Välj några yrken som intresserar dig och återkom.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte