E

    Hej! Jag har läst moderna språk steg 3 spanska, moderna språk steg 4 spanska, engelska 7 mm. Alla dessa 3 kurser ger totalt 2,5 meritpoäng som då är det högsta man kan få. Min fråga är då vi säger jag ska söka in till en utbildning som kräver matte 2c, (jag har läst alla matte kurser upp till 3c och läser för tillfället ma 4), kommer jag få någon merit för ma 3c och 4? För max är ju 2,5 och det har jag redan tack vare moderna språk steg 3 och 4 och engelska 7. Kan man ändå få någon typ av merit för matte 3 och 4?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, det kan man tyvärr inte få. Max antal meritpoäng är 2.5 och ingen kan få fler. Så, du får endast 2.5 meritpoäng. med det sagt, så är det ju bra att kunna mer matte! Och om du i framtiden kanske vill söka till andra utbildningar som kräver t.ex moderna språk 3 och matte 3 för behörighet (t.ex kan det finnas Internationella ekonomiprogram som kräver den behörigheten), då kommer du då ej få meritpoäng för mod.språk3 och för matte3, utan då kommer meritp.för matte 4 "till användning" i så fall.
    Så, det är bra att du läser mer matte!