Oscar enkvist
    Hej! Jag går nu i 8:an och har ett mål på att komma in på Oxford eller Cambridge, men även universitet som MIT och där plugga Computer Science. Däremot så föredrar jag att studera i Storbrittanien givet att det är närmare och att man endast behöver studera i 4 år för sina masters, medans man måste studera 6 år i USA (Som jag har förstått det). Min fråga är helt enkelt vad jag bör studera för att komma in på Oxford? Natur eller IB? Vad ger mig bäst chanser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har ännu mycket gott om tid att bestämma dig angående ditt gymnasieval. Men jag kan svara vad jag tycker blir mer fördelaktigt för dig (redan nu). Om din plan är att läsa utomlands (efter gymnasiet) och med undervisningsspråk Engelska, då vinner du ganska mycket på att på gymnasiet läsa IB. Och det av flera olika anledningar: undervisning på IB sker på engelska och utbildningen är anpassad till de "internationella normer" men det finns ännu fler fördelar: personal som jobbar på IB är vana vid att eleverna söker studier utomlands och kan hjälpa till med ansökan (t.ex vad gäller referensbreven och med att hitta extra-curriculum aktiviteter som ger PLUS i ansökan till många utländska universitet); och även det faktum att det på IB brukar finnas (inte alltid men ofta) internationella studerande, t.ex barn till diplomater som tillfälligt jobbar i Sverige och som elev har du därför en chans att studera i en internationell miljö.
    Vad gäller kunskapsnivån, så kan man uppnå samma nivå även på de nationella svenska gymnasieprogram, men de fördelar som jag beskriver ovan får du inte om du läser på en "vanlig" svensk gymnasieskola/utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare