Filip
    Hej jag undrar vad är det för betyg som behövs för att komma in på NBNA som minimum?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Filip, om det är Naturbruksprogrammet (NB) - så är det ett yrkesprogram och 8 godkända betyg från vårterminen i åk9 krävs; av dem svenska/SAS-svenska som andraspårk, engelska & matematik + fem andra valfria godkända betyg.
    Är man BEHÖRIG, deltar man sedan i konkurrensen om utbildningsplats. De med högre betyg (högre betygspoäng; MTV, meritvärde som också kan kallas för Jmf, jämförelsetal) vinner i konkurrensen och får utbildningsplast.
    Hälsningar
    Peter SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    NBNA - menar du NB men som erbjuder Naturvetenskapliga kurser så att man kan bli behörig söka till Veterinärprogrammet?
    I så fall för antagning till programmet, NB, är det samma behörighet som till yrkesprogram i övrigt. Om det sedan erbjuds extrakurser i exempelvis fysik, kemi och biologi - så är de frivilliga/valbara... Har man då inte godkänt betyg i fysik från grundskolan och "ges dig på" gymnasiefysik, har man små chanser att klara få godkänt betyg; och på samma sätt - i andra ämnen, som kemi och biologi... det ställs ju samma krav på betyg i ex. Kemi 1 och 2 som på Naturvetenskapsprogrammet... det är ju samma kurser.

    Om du undrar Hur höga betyg (antal Betygspoäng) som kan krävas för att komma in på en sådan variant av Naturbruksprogrammet - så är det olika från skola till skola och från år till år. Vilken gymnasieskola är du mest intresserad av?