Alexandra

    Min fysik och matte lärare säger att jag måste ha klarat matte 4 för att kunna få göra prövning på fysik 1. Har han rätt att inte ge mig chans att göra prövning på fysik 1 bara för att jag har F i matte 4? Jag kommer få matte 4 reducerat.

    • Anna : Läser du på gymnasiet eller på komvux?
    • Alexandra : gymnasiet
    • Anna :

      Jag har redan skrivit Svar till dig, läs gärna det. För att kunna säga ngt som svar på din fråga måste man veta mer. Men det är också lite "grå zon" (rektors beslut gäller i många fall).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    Eleven har rätt att göra prövning i en kurs i vilken hen fick F på gymnasiet innan hen slutar på gymnasiet, men det är skolan som bestämmer tidpunkt för prövningen. Ytterst ansvarig är REKTORN. du kan vända dig till rektor på din skola.
    Du kan också fråga om hur dina lärare menar - Menar de att du har bättre chans att klara prövning i fysik om du först lär dig mer matte? Det kan säkert stämma att du har bättre chans i så fall...
    Har du fått F i fysik? Har du redan fått göra prövning minst en gång i den kursen som du vill göra prövning nu? - om du fick F och ännu inte fått en enda chans att göra prövning i den kursen, så har du rätt att göra prövning, men det är din skola som bestämmer Tidpunkt för prövningen - dock måste den ligga innan du avslutar årskurs 3 på gymnasiet.
    Vänligen
    ANNA

    • Alexandra : Läraren menar att man behöver matte 4 kunskaper för att kunna göra prövning i fysik 1, vilket jag inte håller med om. Ska jag prata med rektorn och SYV på skolan? Jag har inte gjort prövning i fysik 1 alls.
    • Anna :

      De flesta elever på gymnasieskolornas NA och TE programmen läser fysik 1a (hela kursen) långt innan de påbörjar läsa matte 4, och det är inte alls ovanligt att många elever klarar av hela fysik2 kursen innan de påbörjar läsa matte 4; de flesta elever läser och avslutar fysik1a samtidigt som de läser matte 2c. Och fysik2 samtidigt som de avslutar matte 3c; sedan läser eleverna matte 4 när de påbörjar fysik 3 (fysik 3 är inte en obligatorisk kurs men det finns elever som läser den som en valbar kurs). Du kan visa mitt svar till läraren. Du kan också prata både med SYV och rektor på din skola.
      Det kan dock finnas fördelar i att vänta och bättre förbereda sig inför prövningen; du vinner på att få högre betyg än E. Om du gör prövning nu, snart, och får godkänt betyg, får du inte höja det betyget mer (under din gymnasietid, i alla fall). Om du läser mer matte och pluggar mer fysik, har du bättre förutsättningar att inte bara "klara" prövningen (och få kanske E i betyg), utan att du djupare kunskaper och få högre betyg. Högre betyg i varje kurs som kommer ingå i ditt exam.bevis bidrar till högre "snittbetyget" och ger därför bättre förutsättningar att komma in på eftergymnasiala utbildningar.