Kevinn

    Hej, Jag läser matte 1b på komvux och jag fick F därefter sökte jag till att göra prövning men blev nekad. Är det rätt för dom att göra? Har inte alla elever rätt till att göra prövning när man får F på en kurs? Jag fick godkänt (E) på alla uppdrag jag fick men kuggade på muntliga examinationen.. Har jag inte rätt till att göra en prövning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du som inte är gymnasieelev, kan göra prövningar i hela Sverige men det gäller att lyckas hitta var det finns lediga tider att boka in sig på. Komvux är inte skyldig att erbjuda dig speciell tid för prövning men om du på egen hand bokar dig, då får du pröva. På vilket sätt (hur) blev du nekad att göra prövning?

    • Kevinn : Jag ansökte på egen hand via deras hemsida (Hermods) de konsulterade i sin tur med min matte lärare och beslutade att jag var tvungen att gå om kursen. Även när jag fick godkänt på alla uppgifter?
    • Milla :

      Det du beskriver upplever vi som ganska ovanligt. Jag personligen har aldrig hört talas om ett fall då en person som självmant anmält sig till en prövning (och som inte är gymnasieelev) blev nekad möjlighet att göra prövning. Å andra sidan, så är möjlighet att gå om kursen - en stor förmån. Om du går om kursen kan du skaffa dig ännu bättre kunskaper och i slutet av kursen få högre betyg. Jämför: om du genom en prövning får E, så kanske du i slutet av en kurs kan få t.ex C, men sikta så klart på högsta betyget, A.
      De som inte är inskrivna på någon gymnasieskola får anmäla sig till prövningar i hela Sverige. Du kan se om du hittar var du kan anmäla dig - i andra kommuner (det måste rimligtvis finnas möjlighet för dig att åka till en annan stad 2 gånger: för att delta i de två delar av prövningen: den skriftliga och den muntliga). När du anmäler dig till prövning behöver du inte uppge om du läst kursen eller inte. Det är ovanligt att frågan ställs (vid anmälan till en prövning) om man läst kursen; detta för att det inte spelar någon roll om man läst en kurs eller inte och vilket betyg man fick i fall man läst kursen.
      Du får gärna ringa till skolverkets upplysningstjänst och berätta vad som har hänt när du anmälde dig till prövningen och be om juridisk vägledning kring dina rättigheter i detta fallet. Tel.nr 08-52733200.
      Men som jag redan har skrivit (se ovan) så tycker jag att du vinner mycket på att läsa om kursen, jämfört med att du gör prövning i den. Utifrån informationen i din fråga, bedömer vi att du har mycket stor chans att få högre betyg i slutet av en läst kurs jämfört med vilket betyg du får på prövningen.

    • Kevinn : Hej, Jag kommer nog testa kursen igen och satsa på ett högre betyg, tror på att det blir bättre så. Tack för alla svar!
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer