Therese
    Hej! Jag går andra året på teknikprogrammet, design och produktutveckling.

    Min skola valde till min årskurs att ta bort matte 5 från programfördjupningen.
    Jag ansökte om att få läsa den kursen som utökad kurs tillsammans med naturprogrammet i vårterminen i trean istället. Nu har jag blivit nekad att läsa kursen pga att de påstår att det inte är schematekniskt möjligt även om det är ett helt år i förväg.

    Vi läser alla andra mattekurser tillsammans med naturklassen och kommer även göra det under hösten. Och kursen erbjöds inte som individuellt val.

    Min fråga är helt enkelt, finns det något jag kan göra för att få läsa kursen matematik 5 för meritpoäng?

    Tacksam för svar, MVH Therese

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Therese!

    Skola kan neka läsa utökade kurser även utan någon förklaring till varför de nekar. Det är dyrt att ge mer utbildning än skola måste ge. 2500 poäng har en gymnasieelev rätt till. Allt därutöver är det tur om man får.

    Du har följande alternativ:
    1. be snällt och hoppas att skola ordnar så att du kan läsa Matte 5 som utökad kurs;
    2. försöka få Matte 5 som en kurs inom Programfördjupning eller Individuellt val - dvs BYTA ut någon annan kurs mot Matte 5 - så att du sammanlagt läser 2500 poäng och ingen "utökad" kurs;
    3. försöka få max i Merit utan Matte 5 - t.ex. genom Engelska 7 och Moderna språk, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    4. fråga om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand (självstudier bl a på www.matteboken.se ) och göra prövning i kursen (tenta av);
    5. sista utvägen är att försöka byta till en annan skola som kan erbjuda läsa Matte 5.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Okej tack för svaret! MVH Therese
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna återkomma & berätta hur det löste sig. Vi håller tummarna för dig!