Jesper
    Hej! Jag går tredje året på teknik (it/media) och har valt matte 4 och fysik 2 för att få behörighet till ett civilingenjörsprogram, men skulle även vilja läsa Engelska 7 som en utökad kurs, för meritpoängets skull. Jag behöver det poänget för att komma in på programmet, enligt detta års (Gy11) antagningspoäng. SYV på min skola säger dock att Engelska 7 kursen är full, på 32 elever. Vad kan jag göra i det här fallet? Har jag några rättigheter, så som garanterade kurser och liknande?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jesper, se på länken http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf och den kursen som du vill läsa finns nämnd bland de Garanterat valbara, därför måste din skola ge dig möjlighet att läsa den. Jag råder dig gå prata med rektor på ditt program som kan kontakta Skolverket för att få klarhet i detta: vad bör skola göra om den inte kan erbjuda en garanterat valbar kurs. Du kan också fråga på andra skolor som har samma program och inriktning som du går, om de har lediga platser samt om de kan erbjuda dig läsa eng 7. Ännu en väg att gå är att undersöka om du kan få Max meritpoäng på ett annat sätt, dvs via kurser i matte och moderna språk. Med vänlig hälsning, Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla och tack så mycket för ditt svar! Bara för att förtydliga, innan jag går och pratar med min rektor: gäller "garanterat valbara" kurser även om jag vill läsa kursen som utökad kurs och inte som individuellt val (då jag behöver läsa fysik och matte för de 200p som individuellt val innefattar)?
    • Mikael : Hej Jesper, min kollega Milla är på bortrest på fortbildning i några dagar och vi har missat svara på din kommentar! Det är jättebra att du ställde en ny fråga, som du nu fick svar på av mig. Jag vill förklara hur, jag tror, Milla tänkte när hon svarade dig. Jag antar att hennes tanke var att du skulle "omstrukturera" din studieplan och önska Engelska 7 som Indiv.val och en av de två kurserna som du idag har inom Indiv.val - ta den som en utökad kurs. Skolan kan neka dig en utökad kurs, men om det finns platser kvar på t.ex. Matte 4 och/eller på Fysik 2 - så finns det inte någon anledning för din skola att neka dig plats. Så, tror jag, Milla menade men hon har inte förklarat utförligt. Jag antar att du inte läst färdigt både Matte 4 och Fysik 2 och då måste det finnas en rimlig chans att göra om din studieplan, "omstrukturera" den lite. Lycka till! MVH Mikael
    • Mikael : Och ett litet tillägg: det är svårare för skolan att neka dig en utökad kurs om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning. Det är lättare att säga NEJ till Eng.7, som du inte behöver för behörighet. Om du först ändrar Indiv.val till Eng.7 och sedan önskar en utökad kurs /Matte 4 eller Fysik2/ är chansen större att du får läsa allt som du önskar dig, men det är inte garanterat... tyvärr så finns det inte någon garanti på att få läsa utökade kurser. Så du riskerar att inte bli behörig och behöva komplettera på KomVux efter gymnasiet. Din bästa chans är att prata med rektor och be om hjälp, du kan även fråga om din skola ingår i någon form av samarbete med andra skolor och du kunde läsa just Engelska 7 på en annan gymn.skola. Be både rektor och SYV på din skola om råd, prata även med din klasslärare/mentor. Ännu ett tips är att du börjar läsa Eng.7 på egen hand och bevakar om någon hoppar av och en plats befrias. Fundera även över möjlighet att läsa Matte 4 på egen hand t.ex. med hjälp av www.matteboken.se och tenta av den kursen innan du tar gymnasieexamen. Du får gärna återkomma och berätta hur det gick! Jag fortsätter fundera på din situation och återkommer med flera kommentarer om jag kommer på ngt. mer. Bästa hälsningar Mikael