Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maryam,
    gäller din fråga behörighet till gymnasiets yrkesprogram Bygg- och anläggningsprogrammet? eller ngt. annat?

    Oavsett, kan du kika på Framtid.se/yrke/snickare.

    Liselotte
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, utbildning till snickare finns i Sverige på gymnasial nivå. Och förkunskaper till utbildning till snickare är därför Grundskolekompetens.
    För vuxna som söker yrkesutbildning på gymnasial nivå består grundskolekompetens av Svenska, Engelska och Matematik - betyg som motsvarar vårterminens betyg i åk 9 i grundskolan.