Vägledare
    Hej, det är inte så lätt för elever och föräldrar att alltid förstå sig på idrottsutbildningar på gymnasiet, NIU; LIU och RIG, vad de förkortningar står för och exakt vad det betyder. Kan ni förklara så tydligt som möjligt? Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    NIU (Nationellt godkänd idrottsutbildning) och RIG (Riksidrottsgymnasiet) kräver att Specialidrottsförbunden, Riksidrottsförbundet och skolverket godkänner att en gymnasieskola får bedriva den verksamheten. LIU, däremot, får vilken skola som helst bedriva - det enda kravet är att det är en behörig idrottslärare som undervisar.
    LIU står för Lokal Idrotts-Utbildning. Man kan läsa en sammanfattning på gymnasieguiden.se/informeras/kombinera-ditt-idrottsintresse-med-din-gymnasieutbildning