Sofia
    Hejsan!
    Jag går samhällspr. med inriktning bet. vetenskap med idrottsprofil (NIU). Jag läser i och med min NIU-utbildning några extra idrottskurser, vilket gör att jag i dagsläget (andra året) kommer att gå ut med 2700p, alltså utökat program. Jag skulle dock vilja läsa några meriterande kurser, matte 3b samt eng 7, sista året. Kommer jag kunna göra det trots att jag går NIU och redan har 2700p?

    Sen funderar jag på hur det fungerar när man söker in till högskolan med just idrottskurser och såna ämnen som högskolan inte kräver att man har läst. Räknas dessa kurser ändå in i mitt snitt? Eller är det bara de kurser som krävs (särskildbehörighet) + Grundläggandebehörighet + merit som avgör snittet?

    Med vänlig hälsning,
    Sofia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!

    Det är rektor på ditt program som fattar beslut om du får (eller inte får) läsa utökade kurser. Det är inte en rättighet att läsa utökade kurser, utan individuell bedömning görs och rektor fattar beslut, som bör noteras i din individuella Studieplanen vilka kurser som du kommer att läsa som utökade.

    Det finns exempel när elever läser väldigt många utökade kurser och så finns det exempel på att vissa gymnasieskolor säger alltid Nej till att läsa utökat, ofta med motivering att det är inte fördelaktigt för elever att överanstränga sig (läsa på mer än heltid).

    Det finns också ganska många exempel när elever ångrar att de tog på sig att läsa utökade kurser (då de senare kommer på att de skulle i stället ha koncentrerat sig på de "vanliga kurser" i stället).

    I ditt examensbevis kommer de utökade kurser markera med "U". U-kurser räknas in i jämförelsetal i 2 fall: om de krävs för behörighet i just den utbildning du söker (särskild behörighet) eller om de ger Meritpoäng.

    "Snittet" räknas annars på alla de kurser som ej är markerade som utökade /med undantag för en kurs, Gymnasiearbete, som bara kan betygsättas med F eller E; det går inte att få högre betyg än E i just Gymnasiearbete och betyg i den kursen räknas inte med i ditt "snitt", men det är helt nödvändigt att få E i Gymnasiearbete - annars uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen/.

    Sammanfattning:

    1) beslut om du får läsa Utökade kurser fattas av rektor på ditt program;

    2) "snittet" (jämförelsetal) räknas på alla kurser som ingår i ditt examensbevis och som inte är markerade med U, men Gymnasiearbete räknas inte med; av de U-kurser räknas i bara de som krävs för behörighet eller de som ger dig Meritpoäng.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & önskar dig lycka till i dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen, tack för snabbt svar! Undrar dock fortfarande hur det ligger till med poängen, finns det ens en möjlighet till att få läsa mer än vad jag i dagsläget gör? Då syftar jag på att jag redan kommer gå ut med 2700p
    • : Kan jag välja en meriterad kurs som inviduelltval?
    • Milla : Det finns exempel när elever låset 3400 poäng, t.ex. - men det händer inte så ofta! Det är upp till rektor att bevilja läsa utökade kurser. Det kostar att ge mer undervisning - lärare ska ha lön mm. och skolorna är ej skyldiga att ge mer än det som gör att eleven kan få ut Examensbevis. och Ja, du kan läsa meritpoängskurser inom Individuellt val.