Magnus
    Hej

    Jag vill jätte gärna fixa behörighet i naturämnen via naturvetenskapligt basår. Jag vet att tempot är sjukt snabbt. Det är flera timmars matte,fysik,kemi och biologi varje dag - det vet jag.

    Men jag tror att det hade varit svårt att få ett jätte högt resultat på tentorna under basåret. Alltså jag siktar mot mer det grundläggande (något som motsvarar E-C i gymnasie).

    Jag vet också att betyg inte delas ut i basår på folkhögskola och universitet... men hur är nivån där? Är godkänds-gränsen det som motsvarar E på gymnasiet eller högre än det? Har ni någon aning om det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,

    på folkhögskolorna är det olika på varje folkhögskola - ang. vilka kurser som erbjuds och på vilket sätt man läser dem. Varje folkhögskola är som ett "eget företag". Det som är gemensamt är att de ger OMDÖME och inte betyg. Om det i omdömet står att du har uppnått Särskild behörighet i t.ex Fysik 2 och Kemi 2 - då är du behörig vad det gäller de kurserna. Omdöme från en folkhögskola påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet.

    Basår på högskolor/universitet förbereder till vidarestudier på högsklenivå. Om man tycker det är för svårt eller för högt tempo - då kanske heltidsstudier på högskolenivå är inte ngt. som man behöver i första hand satsa på... kanske kan man i så fall titta på andra alternativ; ex. läsa på deltid, t.ex på halvtid på högskolenivå eller läsa i en annan skolform, t.ex på en yrkeshögskola (som är en lite mer praktisk utbildning - med mindre teori och mer praktik; dessutom är utbildningar på yrkeshögskolorna ofta kortare).

    Ex. på vad man kan utbilda sig inom yrkeshögskola är - >> CAD-konstruktör.