Hejsan,
    precis som D. skriver i sin kommentar till din fråga, så är det Lärarens kompetens och profession att sätta betyg; inte syv-ens.
    Jag kan dock försöka förklara varför det ofta är samma betyg på hela kursen som på den Nationella provet, som lärarna sätter.
    Så här är det: NP ligger i slutet av kursen och omfattar då Hela kursens innehåll;
    sedan finns det ännu en annan viktigt anledning - NP är Samma svårighetsgrad för elever på alla de olika svenska skolor. Proven och hemuppgifter, deltagande på lektionerna, redovisningar mm som eleverna gör under kursens gång är allt som oftast "lokala", dvs läraren på en skola kanske sätter ihop en lite svårare delprov än lärare på en annan skola... men NP är de samma för alla skolor, och därför "jämförs eleverna" med varandra i Hela Sverige;

    du kommer ju konkurrera om plats på gymnasiet mot elever från andra grundskolor men om t.ex din lärare var mycket "snällare" eller tvärtom "strängare" än lärare i samma ämne på andra skolor, hur kan man då sätta betyg som är rättvisa och där man kan vara säker att en elev på skola nr.1 och elev på skola nr.2 kan lika mycket inom samma ämne, när de har samma betyg?

    Med det sagt, så kan jag inte lova att du får samma betyg som på NP, men det brukar vara så ganska så ofta. Jag förklarade varför det är så - ovan.
    För mer info, var god prata med din lärare.
    Annars, så är det Rektorn som är ytterst ansvarig på skolan; om du som elev tycker du fick fel betyg, prata med rektorn. Dock, är vår erfarenhet att det betyget som läraren sätter "står fast" i princip alltid. Att betyget blir ändrat i efterhand, händer nästan aldrig.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA