Agnes
    Hej, jag ska snart ha NP muntligt i matte åk 9 och jag undrar om det finns något sätt jag kan förbereda mig på? Jag har försökt göra gamla muntliga np men det är väldigt förvirrande då alla jag hittat är lärarexemplar och har därför svar osv väldigt tydligt. Om det finns på engelska skulle jag gärna göra det också då jag ska ha np på engelska.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    vi här på FRåGA SYV är inte mattelärare och genomför inte NP inom matte (eller inom ngt annat ämne). Så, vi kan tyvärr inte direkt svara på din fråga. Det vi kan bistå med är allmänna tips, att du t.ex kikar på matteboken.se/lektioner/skolar-9

    och om du kan ställa din fråga i Matteforumet på pluggakuten.se

    Allmänt gäller: eleven ska kunna "innehåll i kursen" - men exakt vilka frågor som kan ställas inom NP i matte (eller inom ngt annat ämne) tror jag inte eleven kan få veta på förhand. Tanken är att eleven ska bevisa att hen "kan" innehåll i kursen. Om du kan innehåll i kursen tillräckligt bra, så borde det inte vara något större problem att svara på frågorna som läraren ställer.

    Lycka till med NP och dina övriga studier!
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det gick!
    Vänligen
    ANNA