Lisa

    Min ena dotter går i åk 8. Hon har bl a aspergerdiagnos och är högbegåvad men väldigt långsam så hinner sällan klart med alla uppgifter såväl vid lektionsarbete som prov eller läxor. Hon har C-A i betyg och det finns ingen röd tråd mer än att där det är bäst studiero eller en bra pedagog så får hon A. Skolan har bett oss börja tänka på gymnasiet då dottern behöver lång tid på sig att vänja sig. Men hur sjutton ska vi tänka här? Dottern gillar alla ämnen och med rätt lärare och klasskamrater går det generellt bra, dock går hon i en studiemotiverad klass om ca 16-18 personer så det gör ju absolut sitt till. Hon har en naturlig fallenhet för skapande/praktiska ämnen (sy och träslöjd, bild, teknik, kemi, musik, idrott, hemkunskap - A i alla dessa ämnen + engelska) och hon gillar inte SO eller språk utöver engelska pga av all läsning och numera tyvärr mindre bra lärare där. Ska man tänka praktisk program här eller teoretiskt? Är val av skola eller program viktigare? Finns det ngn skola/utbildning där man är färre i klassen? Och det viktigaste av allt, finns det med anledning av hennea funktionsnedsättningar ngn special-SYV att träffa inför GY-valet? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    läs gärna en kort sammanställning och se en lista på gymnasieskolorna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov och fundera över: vill/behöver din dotter bo hemma under sina gymnasiestudier eller kan ni tänka er att hon skulle bo på skolorten? Om hon ska bo hemma, titta på de gymnasieskolorna som erbjuder särskilda lösningar för elever med AST inom pendlingsavstånd från där ni bor.
    Det finns också (ibland) exempel på att familjerna flyttar för att bo nära en passande gymnasieskola.

    Om det passar din dotter att gå i en mindre klass (med färre elever), då rekommenderar vi inte en "vanlig gymnasieskola" för att där kan klasserna bestå av upp till över 30 elever (kan t.ex vara upp till 35 elever, och ganska vanligt att det är 32 elever i en gymnasieklass). Det en "vanlig gymnasieskola" kan göra är att ge din dotter längre tid på att skriva prov och kanske några få timmar i veckan individuell undervisning (eller i en liten grupp) med speciallärare; för övrigt måste eleven klara sig i en vanlig stor klass och försöka hänga med i undervisningen i den takten som kursen går i.
    Utifrån det du skriver i din fråga tror jag inte på att studierna på en "vanlig gymnasieskola" som specifikt inte erbjuder speciella lösningar för elever med AST skulle fungera för din dotter.
    Överst i detta svar satt jag in en direktlänk till vår sammanfattning om gymnasieskolorna för elever med AST (kan dock inte lova att listan är till 100% aktuell - kan finnas någon skola vi har missat att nämna; om du upptäcker en sådan skola, är vi tacksamma om du hör av dig, då uppdaterar vi listan! Förändringar sker hela tiden och det är ibland svårt att hänga med till 100%.

    Du frågar också om det finns någon speciell SYV att träffa inför gymnasievalet. Ställ den frågan till utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter är folkbokförd. Vår erfarenhet är att det oftast är Kurator på grundskolan som har omfattande och aktuell kunskap om vilka gymnasieskolor för elever med särskild behov som finns inom pendlingsavstånd. I sådana fall som du beskriver i din fråga brukar SYV och Kurator på elevens grundskola samarbeta och vid behov inhämtar hjälp utifrån - från experter: tar hjälp av utbildningsförvaltningen i kommunen, involverar skolläkare och skolpsykologen, samråder med skolverket mm. Personal på skolan känner eleven + borde veta vilka gymnasiala lösningar som finns i närheten. I de fall elevens familj funderar på att flytta eller om eleven kan bo på skolorten långt ifrån familjehemmet, är det givetvis svårt för personal på grundskolan ge svar om vilka Alla de olika gymnasieskolorna är som erbjuder speciella lösningar som finns i hela Sverige (därför skapade vi en sammanfattning på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov).

    Rätt till elevassistent?
    Du skriver inte någonting om elevassistans i din fråga. Jag vet inte om din dotter har rätt till en egen elevassistent. Du/ni kan kanske ta upp den frågan med rektorn på den skolan där din dotter går nu.
    Allmänt gäller:
    Om en gymnasieelev har rätt till elevassistent, brukar gymnasieskolan anställa en sådan assistent för just den eleven (det handlar om ekonomi/budget - varifrån ska elevassistentens lön komma? - det är en fråga som bör lösas på "huvudmannanivån" - ytterst är det upp till "hemkommunen", alltså den kommunen där eleven är folkbokförd att besluta om rätten till särskilda åtgärder, bl.a om rätten till elevassistent). Finns det finansiering på plats, gäller det sedan om att hitta en passande person som funkar bra med just den eleven, som har kunskap och erfarenhet som gör att hen kan bli bra stöd för eleven under skoltiden.

    Frågor och svar

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga