Jennifer
    Har fått höra att Naturvetenskap ger högsta möjliga högskolebehörighet.
    Nu när jag går sista terminen ser jag att allt vore mycket enklare om man gått elprogrammet istället.

    Jag ville ha möjlighet att välja den utbildningen jag vill efter gymnasiet.
    Nu ser det ut som man måste vara "bäst" inom allt för att få det så.

    ...allt eftersom man inte får ha betyg i matte, fysik, kemi för ett Tekniskt Basår som oftast ger garanti på vilken "Civil-/ingenjör-utbildning" man vill.

    Kan jag "ta bort" mina betyg i fysik, kemi, matte? och börja om på El?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer, du skriver "...allt eftersom man inte får ha betyg i matte, fysik, kemi för ett Tekniskt Basår som oftast ger garanti på vilken "Civil-/ingenjör-utbildning" man vill." och jag undrar var du fick den info- ifrån?

    Exakt så här står det på https://www.kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar-60-hp/utbildningsbeskrivning-1.705
    "Om du klarat alla basårets/basterminens kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar. ". Detta betyder att den, som läser Tekniskt basår har redan sökt en Civilingenjörsutbildning och prövas till den, men kan komma att få plats på NÅGON av KTH:s civil-eller högskoleingenjörsutbildningar, det är då absolut inte klart att man kommer in på just den utbildning man vill, utan på NÅGON utbildning.
    En annan "moment" är att jag är inte säker på att du inte kan komma in på Tekniskt basår med "för hög behörighet", jag set inte att det står skrivet någonstans, i alla fall inte på KTH:s hemsida. Skicka en direkt länk och kopiera även det stycket där info- står om att du som sökande till Tekniskt basår inte får ha betyg i högre kurser än Matte 2, t.ex.
    Det kan vara så att på någon ort kan de skapat lokala antagningsregler. Det kan då vara så att på andra orter kan du mycket väl komma in, men då kan jag inte tänka mig att du garanterat får plats på just den utbildning som du vill, utan det blir konkurrens efter tekniskt basår och du kan t.ex. kanske få plats på högskoleingenjörsutbildningen, till vilken du kan komma in redan direkt efter gymnasiet, utan Tekniskt basår.
    Att ta bort betyg från gymnasiestudier är inte tillåtet. Enligt reglerna bör ALLA PÅBÖRJADE KURSER betygsättas och finnas i Examensbevis eller i Studiebevis.

    Du frågar också om att byta till El-&Energiprogrammet. Det är inte omöjligt för dig att byta till EE till åk2 t.ex. Det är rektor på EE som fattar beslut. Vits med det skulle i så fall vara att du skaffar dig ett yrke och kan få jobb som elektriker. Just för fortsatta studier så kan det finnas en fördel i att du får möjlighet att läsa om några kurser och få bättre betyg i just de kurserna: om du t.ex. har B från Matte 2c nu men läser Matte 2a på EE och då kanske får betyg A i den kursen, så kommer det högre betyget komma in i Gymnasieexamen. Men du "förlorar" ett år på det bytet. Du vinner möjlighet att skaffa dig ett yrke + ev. kunna höja betygen lite + har en extra år att fundera över vad som du vill och kan uppnå.

    Jag råder dig göra två saker:
    - se på ALLA olika Tekniska basår i hela landet och hitta info- om den delen i info- om man får eller ej komma in på Tekniskt basår med godkända betyg i Matte 4, 5 och Fysik & Kemi; Skicka länkar till sidorna och kopiera över de stycken där det står. Vi skall försöka hjälpa dig tolka den info- för att det är ibland så krångligt skrivet att det är mycket svårt att förstå vad som menas;
    - kontakta rektorer på EE på alla de skolor som du kan tänka dig byta till, fråga om de har plats i åk2 och om de i så fall kan tänka sig att ta in dig; även om du får JA behöver du sedan inte byta, men det är bra att ha info- om det är möjligt.
    Andra vägar att gå är för dig att
    - göra högskoleprovet även under nästa år och träna på gamla prov mellan provtillfällena; och göra några prövningar eller läsa upp några kurser på komvux;
    - söka till högskoleingenjör eller en annan ingenjörsutbildning som har lägre antagningspoäng (än civilingenjör) och ha som mål att komplettera din utbildning senare (för att utarbeta en plan på den vägen, råder jag dig komma i kontakt med Studievägledare på den institutionen där tekniska högskoleutbildningar ges).
    Återkom gärna med den info- som jag begär i detta svar till dig nu.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    ja! Du har rätt: det står faktiskt precis så som du har uppgett från början. Då har de på Luleå Tekniska Universitetet bestämt lokala regler för att så är det inte överallt.
    Du kan söka Teknisk basår på många andra universitet/högskolor - det är upp till 20 alternativ man får söka samtidigt.
    Jag råder dig också ta kontakt med Tove-Heidi Mortensen , Studievägledare
    Namn: Tove-Heidi Mortensen Titel: Studievägledare Enhet: Verksamhetsstöd Avdelning: VSS Vägledning Email: [email protected] Telefon: 0920-491378 Rum: C838d Ort: Luleå
    som verkar på den utbildningen dit du vill komma in på och besitter specifik kunskap om just det studieområde som du är intresserad av. Jag hoppas hon kan ge dig ett bra råd ang. vad som är bäst att göra i din situation.
    Önskar dig stort Lycka till!
    Milla SYV