Haidar
    Hej!

    Nu så närmar jag mig studenten och därför börjar många frågor poppa upp i huvudet. Jag är osäker om jag kommer klara ett utav mina kärnämnen vilket är matte 3b. Kommer jag kunna läsa upp det på komvux och hur påverkar nya systemet. Jag har läst att nya systemet vart framskjuten till 2017 men enligt skolverkets sida står det
    " Slutbetyg enligt de äldre bestämmelserna om gymnasial vuxenutbildning får utfärdas i vissa undantagsfall senast den 1 januari 2017." Det är bara i undantagsfall det gäller? Så kommer jag räknas in i den gamla eller nya systemet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Haidar!

    Om du är 18 år och läser på gymnasiet nu, så omfattas dina betyg helt och hållet av DET NYA SYSTEMET.
    Det nya systemet infördes år 2011 och redan i fjol gick gymnasieelever ut med Examensbevis (och inte med Slutbetyg).

    Den där förlängningen av möjlighet att få ut Slutbetyg från Komvux gäller enbart personer som påbörjade läsa sin gymnasieutbildning år 2010 eller tidigare och även för dem är det - i undantagsfall det gäller.

    Du behöver inte alls tänka på Slutbetyg. För dig är det GYMNASIEEXAMEN som är målet. Vilka krav som man måste uppfylla för att få Examensbevis, kan du se här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Det är möjligt att få Examensbevis med betyget F i Matematik 3 (i fall antal F är - för övrigt - inte för många).

    Om man inte uppfyller krav för examen, får man Studiebevis (en förteckning över kurser som man läste på gymnasiet med tillhörande betyg). Studiebevis kan på Komvux kompletteras upp till Examensbevis.

    Om du får Examensbevis med F i Matte 3b, kan du ansöka att läsa den kursen på Komvux eller om att göra prövning i kursen. Får du högre betyg (E eller högre) i kursen, bifogar du betyget i den kursen till Examensbeviset, när du söker jobb eller utbildning - F försvinner inte från Examensbeviset men det är det högre betyget som gäller när man räknar ut meritvärde, med vilket du konkurrerar om utbildningsplats på en eftergymnasial utbildning.

    Jag hoppas jag har svarat på de frågor som du ställde. Du får gärna återkomma om jag har missat ngt. eller om ngt. är oklart eller om du kommer på en ny fråga.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack ska du ha, fick svar på alla frågor då!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina kompisar om oss, så kan vi hjälpa fler.