Accent

    Hej! Kan man läsa helt nya ämnen på komvux för att höja sitt genomsnittliga meritvärde? Dessa ämnen är inte för att få behörighet utan endast för att höja meritvärdet. Jag går naturvetenskap och funderar på (om det går) att läsa nya kurser utöver mina 2500 poäng som inte alls har med naturprogrammet att göra. Kommer dessa nya kurser räknas med när man söker till universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej A!
    Reglerna säger att om du får Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), räknas alla kurser som finns i ditt examensbevis in i ditt jämförelsetal (förutom GA, gymnasiearbete eller komvuxarbete). För att höja ditt jämförelsetal  behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. I ställer för matematik 1c eller 1b kan du ha högre betyg i matematik 1a. I stället för matematik 2c eller 2b kan du ha högre betyg i matematik 2a. I stället för matte 3c kan du ha högre betyg i matte 3b. För övrigt måste det vara högre betyg i Samma kurser som ingår i ditt examensbevis. Nya kurser räknas endast in, i ditt jämförelsetal/snittbetyget, om de krävs för särskild behörighet (eller om de ger meritpoäng). Inga andra nya kurser kommer påverka ditt jämförelsetal/meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare