Mimi
    Finns det någon högskola som erbjuder dans, gymnastik eller cirkus för nybörjare? Jag har letat på egenhand men jag hittar bara skolor/kurser som riktar sig mot personer med kunskap redan och jag söker just den grundkunskapen. Är högskola något för mig som novis eller ska jag leta mig åt andra håll?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mimi!

    Jag undrar vad du har som mål? Är det att lära dig dansa, att lära dig gymnastik eller cirkus (vad inom cirkus i så fall)?

    Om du är 24 år och är nybörjare inom dans, gymnastik eller cirkus, då är min bedömning att det blir svårt att få det som ditt yrke - men jag kanske har fel... Oftast börjar man tidigt om man vill bli proffsdansare eller cirkusartist (jag menar för att kunna ha det som yrke och kunna försörja sig på det).

    Om du vill ha det som hobby - är det Studieförbund och privata lärare som du kan vända dig till.

    Alla högskoleutbildningar i Sverige hittas via www.studera.nu

    alla yrkeshögskoleutbildningar - via www.yhguiden.se

    och alla folkhögskoleutbildnignar - via www.folkhogskola.nu

    Frågan är då om du vill ha det som hobby eller som ditt yrke/profession och i så fall vilket yrke är du intresserad av: Dansare? Danslärare? Cirkusartist? Se på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - t.ex kanske följand yrke kan vara av intresse för dig:

    Sjukhusclown

    Idrottslärare

    Artist

    Koreograf

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar

    ANNA