Mikail
    Hejsan! Nu ska vi göra Individuella val inför År 3 i Gymnasiet igen. Jag funderar på att välja Engelska 7 för meritens skull men jag är också väldigt nyfiken om exakt Vilka högskoleprogram som kräver Biologi 1 ?
    Vilka högskoleprogram som kräver Fysik 2 ?
    Vilka högskoleprogram som kräver Matematik 4 ?
    Samt vilka högskoleprogram som kräver Historia 1a2 ?
    Jag undrar specifikt kring var och en av dem men jag är medveten om att det finns säkert något högskoleprogram som kräver alla 4..
    Jag är väldigt nyfiken då jag vill vara helt säker på vad det är för program jag missar när jag nu funderar annars på att välja Fotografisk bild ( Då jag är jätte intresserad av foto) och Engelska 7 för meritens skull.
    Tack i förväg!!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mikail,

    du frågar "Vilka högskoleprogram som kräver Biologi 1 ?
    Vilka högskoleprogram som kräver Fysik 2 ?
    Vilka högskoleprogram som kräver Matematik 4 ?
    Samt vilka högskoleprogram som kräver Historia 1a2 ?
    Jag undrar specifikt kring var och en av dem men jag är medveten om att det finns säkert något högskoleprogram som kräver alla 4."
    ____ _____ _____

    Jag ska börja nederifrån. ;)
    Historia 1a2 - kompletterar kursen Historia 1a1, som man läser på yrkesprogrammen och på teknikprogrammet, upp till Historia 1b... och då blir man behörig till Polisutbildningen och till Juristprogrammet /om man har godkänt betyg i Historia 1b eller i Historia 1a1 och 1a2/;

    Matermatik 4 krävs för särskild behörighet till Läkarprogrammet, Tandläkarprogrammet, Veterinärprogrammet, Biologiprogram /ett antal av dem i alla fall/, till Marinbiolog och till Civilingenjörsprogrammen samt till ett antal Högskoleinenjörsprogram.

    Fysik 2 krävs för Läkarprogrammet, Tandläkarprogrammet, Veterinärprogrammet, Biologiprogram /ett antal av dem i alla fall/, till Marinbiolog och till Civilingenjörsprogrammen samt till ett antal Högskoleinenjörsprogram; om man vill bli fysiker, lärare i fysik eller astronom eller meteorolog - krävs också att man godkänt betyg i fysik2.

    Biologi 1 ger i sig inte någon speciell behörighet... men ihop med godkända betyg i kemi 1 och fysik 1a ersätter man i så fall kravet för behörighet i Naturkunskap 2... alltså, om man har godkända betyg i alla 3 kurser - behöver man inte läsa naturkunskap 2, som krävs för behörighet till ett stort antal högskoleprogram, ex. till Sjuksköterskeprogrammet, Arbetsterapeutprogrammet, Fysioterapeutprogrammet, Djursjukskötareprogrammet, Röntgensjuksköterskeprogrammet, Optikerprogrammet.
    _________________
    Att nämna exakt alla program är i princip omöjligt. Detta pga behörigheter ändras ibland och pga nya utbildningar dyker upp hela tiden.
    _________________
    Tänk på att det går att komplettera även efter gymnasiet, om det skulle visa sig att du inte blir behörig till det programmet som du vill komma in på!

    Hälsningar

    Peter syv