Ano
    Hej där, SYV. Jag har nu gått på JB skolan i Uppsala i ca 2 år och har "nyss" börjat trean i Teknik. Men under andra terminen på år 2 så fick jag en plötsligt en känsla för musik. Nu ångrar jag nästan för alla dessa år på teknik linjen. Tror du att det skulle gå att börja om på en ny skola på estet År 1?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, bättre sent än aldrig brukar man ju säga och kul ändå att du fått upp ett nytt intresse! Men jag brukar väl alltid säga att man ska tänka ett par varv till när man i trean börjar tänka på att gå om hela gymnasiet på ett helt nytt program - ibland kan kommunen sätta stopp eftersom man anser att du redan går i trean och att de inte är beredda att betala för en runda till. Du bör kolla med din Syv på skolan under vilka villkor du kan välja om - om du kommer fram till att det är enda vägen.

    Dock bör du fundera över ditt nya intresse - är det på hobbynivå? Kan du - utan att gå om hela gymnasiet fundera på andra vägar inom vuxenutbildningen t.ex. Folkhögskolan eller andra studiecirklar där du kan utöva ditt nya intresse? Tänka framåt istället för bakåt.

    En annan grej som kan betyda en del är att du läst många kurser som du kanske inte får läsa en gång till om de är betygsatta med minst E. Så det kan bli lite tunt på schemat.

    Fundera och prata igenom ditt beslut med Syv på din skola. /Lena, Syv