Therese
    Hej!

    Jag har haft Spanska som modernt språk sedan 6an. Gymnasiet jag ska söka till har många olika språk, och Italienska lockar mer än Spanska, men jag har några frågor kring det.

    1: Kommer Italienskan i så fall att vara på nybörjarnivå? Antar att det är det men vill vara helt säker.
    2: Trots att jag inte väljer Spanksa, kommer mitt Spanska betyg fortfarande räknas med i mina meritpoäng? Konstig fråga men är väldigt osäker.
    3: Betyder "Spanska 3" att det är Spanska på högre nivå? När jag är inne på ansökningssidan står det Spanska 3 och på resten står det en 1a. Antar att det är svårighetsgraderna?

    Är som sagt väldigt osäker så frågorna kanske framstår som "självklara" och ganska korkade osv.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    ämnet heter Moderna språk
    och finns från nivå 1, som är Nybörjarkurs.

    I fall du läste Moderna språk (Spanska) från åk6 och fick godkänt i åk9, från vårterminen, är det Moderna språk (Spanska) 3 - som är din första kurs på gymnasiet om du väljer att fortsätta med samma språk. För Moderna språk 3 (och senare för 4) - i fall du får minst E i betyg, får du Meritpoäng som höjer konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Om du inte läser spanska på gymnasiet, får du inget betyg och följaktligen inga poäng för det.
    Om Italienska lockar mer än Spanska, välj Moderna språk (Italienska) 1. Sedan kan du läsa 2, 3, 4 och 5 - om du vill och hinner.
    En "etta" står det vid andra språk för att du har inte läst dem och kan därför bara börja på nivå 1 = nybörjare.
    Med vänlig hälsning
    Anna SYV på Fragasyv.se