Emma

    Hej! Jag har läst upp några av mina gymnasiebetyg nu på komvux, det som dock är märkligt är att kurser som var värda 50 poäng i gymnasiet är idag värda 100 poäng. Hur räknas mina nya betyg när jag ansöker högskola/YH? (Tog studenten 2011) Ett exempel: två kurser är nu värda 200 poäng tillsammans, istället för 100. Så nu är jag behörig för vidare studier, men hade jag gått på gamla värdet hade jag behövt plugga en kurs till på komvux för att komma upp i 2250 p. Hur fungerar det här? Hälsningar Emma

    • Vägledare : Till yrkeshögskola kan man komma in även utan fullständiga gymnasiala betyg; yrkeshögskoleutbildningar kan göra egna bedömningar och har även möjlighet att ta in obehöriga (till skillnad från högskolor och universitet). Sök därför till alla de yrkeshögskoleutbildningar, utbud hittar du på www.yhguiden.se - som du är intresserad av, även om du i formell mening kanske inte är behörig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    jag förstår din fråga så här: du undrar om du har Grundläggande behörighet nu, när du tillsammans med de nya kurserna uppnått ett visst antal gymnasiala poäng. Men läs gärna information på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet - du gick ut gymnasiet året 2011, och du läste därför på gymnasiet mot ett Slutbetyg. Jag undrar därför om du när du gick ut gymnasiet fick just ett slutbetyg (eller om du fick Samlat betygsdokument)? Har du ett samlat betygsdokument från en gymnasieskola kan du inte använda det till att söka till svenska högskoleutbildningar på, eftersom det inte ger grundläggande behörighet. Ta kontakt med komvux för att höra hur du kan komplettera mot ett slutbetyg (eller om du i stället vill läsa mot examensbevis).
    Det är mer fördelaktigt för dig om du på komvux kan läsa mot ett Slutbetyg (det är lite lägre krav). Du behöver ha 2350 betygsatta gymnasiala poäng, och eftersom du "låser in" betygen i ett slutbetyg, rekommenderar vi att inte ta in några icke-godkända betyg in i sitt slutbetyg.

    • : Hej! Eftersom att jag provade söka kurser på antagning.se så och det står behörig så antar jag att jag helt enkelt är behörig :)
    • Anna :

      Kontrollera detta - ring till Antagning.se, tel.nr 0771-550720 - tel.tid vardagar kl.9-16 - om du inte har ett Slutbetyg eller Examensbevis, är du - enligt reglerna- inte behörig (du saknar grundläggande behörighet, enligt reglerna alltså). Jo, det kan vara så att du  om du har 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid, plus ett antal gymnasiala betyg - så anses du ha grundläggande behörighet enligt "en annan väg"/reell kompetens, se info på - antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg men då måste du konkurrera endast med resultatet av högskoleprovet. Meritvärde för att kunna konkurrera i betygsgruppen/grupper kan inte räknas ut på ofullständiga gymnasiebetyg. Behöriga på "reell kompetens" kan antas till utbildning där det står tomma/lediga platser eller så måste de konkurrera med resultatet från högskoleprovet. Ta kontakt med Antagning.se och/eller prata med SYV-en på komvux.

    • : Det är slutbetyg jag har från gymnasiet :)
    • Anna : I så fall ser det ut som att du är behörig och kan prövas även i betygsgruppen, BII - kompletteringsgruppen, med meritvärdet som antagning.se kommer räkna fram. FRåGA SYV gör inte antagning till utbildningar. I komplicerade fall är det bättre att vända sig dit där beslut kommer fattas, i ditt fall - till Antagning.se men även SYV-ar på komvux brukar vara ganska bra insatta i just den problematik som du beskriver och borde kunna ge rätt svar: om de har betygen på sitt bord, kan titta på dem och om de är osäkra kan de kontakta sakkunniga/experter på antagning.se
    Läs alla kommentarer