anas
    Tjena, jag läser andra året på natursam och jag har tänkt och läsa vidare till civil ekonom med inriktning spanska.

    Så till min fråga vilka kurser på IV val bör ja läsa och tror du att matte 4 samt 5 kommer gynna mig i mina framtida ekonomi studier?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anas,
    om jag förstod dig rätt, så är det till den här utbildning som du vill söka http://www.liu.se/utbildning/program/internationellekonom?l=sv

    och särskild behörighet till den är Matematik 3, Samhällskunskap 1b och Spanska 3.

    Inom Individuellt val väljer du 200 poäng och jag rekommenderar att du läser mer Spanska och/eller Matte - dvs Spanska 4 och 5 eller Matte 4 och 5 eller Spanska 4 och Matte 4.
    Spanska och Matte är "nyttiga" kurser inför den utbildning som du vill söka och det även på det sättet att du får Meritpoäng för godkända betyg i de kurserna. Läs reglerna kring Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Lycka till med dina studier!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare