Hej du, min "nya" kollegan! välkommen in i klubben! ;)

    Alla har vi varit nybörjare någon gång... och jag förstår mycket väl att det känns både spännande och skrämmande att få börja en ny karriär!

    Du kan alltid återkomma med både generella och konkreta frågeställningar. så ska vi försöka hjälpa dig allt vå kan!

    Jag ska ge dig ett antal länkar till bra hemsidor och några tips/förslag på vad du kan börja med.

    Tips på hemsidor /med tanke på att du ska jobba på en GRUNDSKOLA och just i Skåne/:
    Info om gymnasieantagningskanslier i Blekinge & Skåne>
    gymnasieskolor i hela Sverige med RIKSREKRYTERANDE utbildningar>
    gymnasieskolor i Blekinge>
    gymnasieskolor i Skåne>
    Information om alla gymnasieprogram>
    Öppna hus och "händelser" på gymnasier i Skåne>
    Öppna hus och "händelser" på gymnasiet i Blekinge>

    Tips på hemsidor mer mer allmängiltig info:
    www.framtid.se/yrken - yrkespresentationer av ca 2000 yrken - och du kan be elever börja kika på yrken så fort som möjligt; för att det är många ggr lättare att välja gymnasieprogram om man vet vilket yrke man siktar på;

    www.yhguiden.se - bra att tänka på att efter gymnasiet är det inte endast Högskola eller Söka jobb direkt som gäller, utan det finns även andra vägar att gå, t.ex via en yrkeshögskola.

    Tips/råd om vad du kan börja med. Jag skulle försöka få svar från Rektor på din skola om vad förväntningar på dig är, ganska så KONKRET, t.ex om rektorn vill att du presenterar dig i varje klass (i så fall från vilken årskurs - från åk7 eller från åk5??) - t.ex på en klasstimme eller om du får lov att gå in på vanliga ämneslektioner och "ta" 10 min av lektionstid.
    Hur många elever är det som ska välja till gymnasiet på din skola i år? Hur många min vill rektor att du "lägger ner" på varje elev ( i genomsnitt ) - och då kan man se om det är realistiskt med en sådan arbetsbelastning... det finns exempel när rektorer önskar minst 1 timme vägledningssamtal med varje elev men antal elever är större än antal timmar på SYV-ens tjänst (då går inte den matematiken "ihop").
    Vidare är det bra att veta om rektorn förväntar sig att du har Drop-in tider /fasta tider då folk kan "ramla in" med diverse frågor in på ditt SYV-rum/ och om rektor också vill att du har fast telefontid, t.ex varje dag kl.8.30 till 9.00 - att du alltid svarar i telefon (vissa tider, alltså) och är med på föräldramötena på kvällstid och om du i så fall får övertidsersättning eller får ta ledigt (ta ut ledighet när du behöver). Ställer man inte de frågorna, då är det ofta så att man som SYV förväntas automatiskt att vara med på aktiviteter som föräldramöten och ibland annat som är på icke-kontorstid utan någon som helst ersättning, varken sig i tid eller i pengar.

    Mycket bra är det om du kunde få lov att ha någon sort "mentor", som är "beordrad" att hjälpa till vid behov (i alla fall med information). Du är ju "helt ny" och kan inte veta "allt". Men elever och föräldrar tycker inte de ska behöva "lida" bara för att SYV-en är ny, så de kommer att kräva snabba och rätta svar från dig på alla sina frågor.

    Det är Rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan, därför är det hen som bestämmer. Det är därför bra att på förhand veta vad hen förväntar att du gör. Ex. kan det vara så att din föregångare gjorde vissa saker, som t.ex hade Drop-in och tel.tid och var med på alla föräldramöten mm. Och om du inte gör det, kan det uppstå "problem"... men det är svårt för dig att veta vad som förväntas, om du inte får det "svart på vitt". Om du gissar, kan du gissa fel. Du kan också göra "för mycket" - "i onödan", om ingen förväntar sig att du t.ex sitter och väntar på att någon kommer på "drop-in" och ingen kommer... utan att de endast använder sig av bokade tider.

    Bra för dig att tidigt få klart för dig vem klasslärare/mentor i varje klass är. Be att få en Skolkatalog - fotokatalog - där du kan se ansiktena på eleverna och lärare (det är ofta till stor hjälp när man är "ny" på skolan).

    Det brukar lösa sig nästan alltid, dock. Med mycket god vilja och hjälp från kollegor /bland annat via den här sidan/ - kan man komma långt, är vår erfarenhet.

    Vi önskar dig stort LYCKA TILL! och hör av dig vid behov.

    Bästa hälsningar

    ANNA & hela det glada gänget "bakom" Fråga SYV :)