Henrik
    Hej!

    Jag har oasvlutade studier från college i USA och hade ungefär en termins studier kvar till en Associate of Arts degree i mitten av 2015. Dock så tillät mig ett universitet att ändå göra en transfer men jag bestämde mig för att åka tillbaka till Sverige av ekonomiska skäl men även av utmattning, då jag senare i Sverige diagnostiserades med ADD och mild autism.

    Nu har jag mer struktur, är medicinerad och läser sista året av en kandidatutbildning i Sverige. Mitt CSN är i princip slut så jag behöver ut i yrkeslivet först och främst. Jag har även tagit ut för mycket CSN då jag betalat lika mycket för några behörighetsgivande kurser som var på gymnasienivå.

    Jag undrar om det på något sätt är möjligt att tillgodgöra mig poäng i framtiden ifall jag skulle göra ett utbyte på ett amerikanskt universitet? T.ex genom en svensk masterutbildning som har avtal med universitet i Nordamerika?

    Jag var hade till en början mycket goda studieresultat och medlem i Phi Theta Kappa men jag har inte fått något ut av det i Sverge. Tycker ni att jag ändå ska lyfta det i mina meriter?

    Anledningen till att jag frågar detta är jag har läst så många kurser i både Sverige och USA som borde kunna tillgodoräknas tillsammans. Kommer det fungera?

    Kan det se dåligt ut med oavslutade studier i mitt CV?

    Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Jag förstår att det fanns giltig anledning till varför dina studier i USA blev oavslutade.
    Du skriver om att du behöver snarast få jobb men du skriver samtidigt om masterprogrammet, studier på avancerad nivå... men om du inte har studiemedelsveckorna kvar att "ta av", hur ska du få ihop ekonomin om du ska läsa på avancerad nivå, eller läsa över huvudet taget, oavsett om det är studier i Sverige eller i USA?

    Frågan om CV och att få jobb
    Olika arbetsgivare kan tänka olika. Vissa kanske kan tycka att det är "konstigt" med oavslutade studier, men andra kan anse att fler studieår är bättre än färre år i studierna, även om inte alla studier blev avslutade. Du kan kanske undvika påtala att studierna i USA blev oavslutade. Om du t.ex uppger vissa kurser, som blev avslutade i "förteckning över kurser" och inte direkt i din CV skriver om att utbildningen blev inte avslutad? Fundera på det.
    Du skriver om att du läser mot kandidatexamen, men jag vet inte inom vilket område dina studier ligger.
    Det finns annars ett antal jobb i Sverige där det spelar mindre roll inom vilket område studierna är, utan det som efterfrågas är att man har läst på högskolenivå i minst 3 år. Exempel på sådana yrken är:
    Arbetsförmedlare
    Handläggare på en av A-kassorna eller på andra ställen, som t.ex UHR (Universitets- och högskolerådet)
    Studiestödsutredare hos CSN
    Civil utredare hos Polisen
    Utredare på andra myndigheter som t.ex på FK
    Utbildningsadministratör.

    Sedan finns det rätt många jobb som man kan söka även utan mer utbildning än gymnasiekompetens men där mer utbildning är ett plus, ger företräde till jobbet och ofta också högre lön, än om man endast hade gymnasiekompetens "i bagaget", t.ex inom sådana yrken som Studieförmedlare, eller Inkassohandläggare.

    • : Hej Julia och tack för svar!  Som det är nu så har jag bara skrivit de kurser jag avslutat som verkar mest aktuella för respektive jobb som jag söker.  Men det svider lite att vara medveten om att jag nästan har en högskoleexamen om betygen översätts, plus en kandidat från Sverige.  Anledningen till att jag valde studier i USA kan nog också vara ganska sentimentala då jag har vänner i landet, tyckte att Sverige var fyrkantigt, hade svårt att finna mig tillrätta och inte så bra betyg i de ämnen som behövdes för att komma in på de program jag ville studera på den svenska högskolan.  I efterhand kan jag ångra att jag var så envis och stannade så länge i USA, eller att jag inte bara tog en kortare YH-utbildning i Sverige men det var ett specifikt program där som var min drömutbildning (som inte fanns i Sverige) och som gav förtur till studenter som gjorde en transfer inom den delstaten.  Min oro nu ligger främst i hur jag ska hitta ett jobb efter examen där jag kan "arbeta mig upp" så jag kan börja betala av mina studieskulder. Först efter att jag har ett jobb kan jag känna mig mer tillfreds, även om det är ett slitigt sådant.  Efter studier i USA jobbade jag utomlands ett år men lämnade det jobbet för att läsa min nuvarande kandidatutbildning inom folkhälsa och hållbarhet i Sverige. Det var inte direkt planerat men det var den utbildning jag kom in på och jag orkade inte med fler högskoleprov eller väntan. Jag har dock sett på denna sajt och på andra att det är svårt att få jobb och hög konkurrens om jobben plus att jag inte direkt har råd att studera en master eller hel forskarutbildning nu.  Det verkar som att de som har de administrativa jobben är ganska priviligierade och inte gärna flyttar sig allt för ofta, så det blir mindre omsättning på jobben. Där jag sett jobbannonser med lägst krav är oftast mindre landsbygdskommuner (inte mig emot) men även där så verkar det som att de efterfrågar några års erfarenhet av yrket. Kanske kan det hjälpa att tänka utanför boxen och även söka andra samhällsvetenskapliga kategorier inom samhällsutveckling och hållbarhet eller NGOs eller privata aktörer?  Från början var jag mest inriktad på studier inom naturmedicin men det är ju ingen "hit" i Sverige. Hade jag haft mindre studieskulder hade jag arbetat med det jag tyckt varit roligast men nu så känns lönen som det absolut viktigaste, och du förstår säkert varför.  Det finns ju även risk att statliga jobb förändras vid ett regeringsskifte nästa år och vi står även inför ett paradigmskifte med automatisering som tar över allt mer. Däremot så kommer väl alla behöva gå och prata med någon för t.ex studie-yrkesvägledning, mental health coaching/samtalsterapi eller hälsorådgivning--vägledande yrken helt enkelt, ser ut att påverkas mindre. Jag är tacksam att du kunde ge så snabba generella svar men där undrar jag även vilken som är lättast att få jobb med för mig och kommer ut i arbete snabbast med, men såklart också vilket jobb som jag kan arbeta med långsiktigt för att bygga upp en hållbar ekonomi. Jag ska tillägga att jag känner mig mer hemma inom akademin än på ett rullband men samtidigt så har jag svårt för att arbeta där det är politiskt "lågt i tak" då jag haft lite svårt för sociala sammanhang i Sverige och alltid varit lite av en alien. Jag trivs trots det fantastiskt bra när jag får arbeta med människor för det är i mötet och samtalet (speciellt enskilda möten) som jag är i mitt naturliga element och använder min fulla potential. Därför är jag även lite skeptisk att arbeta statligt och skulle hellre arbeta privat på en individuell basis. För att summera vill jag arbeta med hälsa och rådgivning på ett eller annat sätt men nu är det mest viktigt att komma ut i arbete överhuvudtaget.  Hoppas du kan svara mer ingående med dessa uppgifter. Tack på förhand!
    • Anna : Mina tips till dig är att du sätter ihop 2-3 olika CV (i första så kanske du nämner endast kandidatutbildning i Sverige; och i en annan - alla de kurser som du läste i USA + kandidatutbildning i Sverige) och att du börjar aktivt söka jobb. Sök alla de jobben du vill ha. Se information i jobbannonser som en "önskelista" som arbetsgivare har, alltså behöver du inte uppfylla alla de krav och önskemål som står i annonserna (oftast hittar inte arbetsgivare någon att anställa som uppfyller precis alla de de kraven som nämns i jobbannonsen). Undersök också om det i din stad/kommun finns vägledningscentra där du kan ha personliga vägledningssamtal med en studie- och yrkesvägledare och/eller med kuratorn. Kontakta också AF, arbetsförmedlingen, och fråga på vilket sätt AF kan hjälpa dig. T.ex borde AF kunna ordna så att du får träffa en "arbetspsykolog" (en psykolog som anställd av AF) som kan bli stöd för dig i arbetssökande (tänker på diagnosen du fick). Lycka till! FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig!
    • : Tusen Tack Anna! Jag tar era råd som utgångspunkter. Det är en sann konst att tänka utanför boxen och borde vara en värdefull merit som väger tungt för arbetsgivare!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer