Damir
    Hej!

    Jag gör en liten research kring vilka möjligheterna är för en åk 9 ungdom med Aspergers syndrom (ej detaljerad kännedom kring elevens diagnos).

    Eleven saknar skolgång sedan åk 2 på grundskola.
    Har lyckats få ihop enstaka betyg (2-3 betyg).
    Har läst in allting själv.
    Det är just inom SO elevens spets intresse ligger.
    Själv har han funderat på att läsa Ekonomiprogrammet.
    Följer världsläget och ekonomin. Kan engelska bra.

    Är undrande kring möjligheter för elever som denna.
    Behörighet till gymnasiestudier har han inte.
    Att han varit borta från skolan så länge har sina anledningar.
    Har inte kännedom om detaljerna.
    Men om det inte funkat att gå i skola så pass länge, vad kan vara en ny bra start för denna ungdom?

    Vad kan vara ett alternativ för ungdomen nu inför GY ansökan.
    Vad kan vara viktigt att informera om?

    Bör jag beskriva förutsättningarna att komma in på ett nationellt program för ungdomen, utan att för den sakens skull påverka ungdomens självkänsla (då vägen till ett GY program kan kännas långt).

    Kan man tänka sig en variant via folkhögskolan där han läser in kurser.
    Dock är ungdomen inte tillräckligt gammal för folkhögskolan.

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Damir. Utifrån info i din fråga har jag ett förslag - IM; individuellt alternativ >>>.

    Studie- och yrkesvägledare

    På Individ.alternativ kan man bli "placerad" via kurator/rektor - i alla fall oftast är det alternativet ej sökbart på "det vanliga sättet", som elever brukar söka till gymnasiet.

    Det kan också finnas "speciella handläggare" på gymnasieantagningskanslierna, i alla fall på de större, som t.ex på gymnasieantagningen-i-helsingborg har en sådan handläggare tel.nr 042-10 76 95 och tel. tid är på vardagar kl.9.30 till 12.00

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    På vissa gymnasieskolor som ex. Impius-gymnasium och abyskolan-klippans-gymnasieskola är speciella lösningar framtagna på IM-programmen. Man kan med fördel ta direktkontakt med skolans personal, berätta med om elevens situation, be om råd och komma fram till om utbildning på just den skolan skulle passa eleven.
    Jag vill också tipsa om möjlighet att ta kontakt med KAA-ansvarig som bör i varje kommun finnas. Det förmella åtagandet är att ungsomar som är mellan 16 och 20 år omfattas av Kommunernas aktivitetsansvar. Men jag tycker att man kan testa höra med en KAA-ansvarig, även om eleven är yngre, ännu inte fyllt 16 år. Om du uppger vilken kommun som ungdomen är folkbokförd i, kan vi plocka fram uppgifter om vem KAA-ansvarig i just den kommunen är.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    Damir SYV

    Tack för alla svar!

    Jag undrar hur det ligger till med "Fri kvot" ansökan?
    Är det så att man kan pröva om att antas i fri kvot även om man inte är behörig till det sökta programmet?

    Kan man tex efter en helhetsbedömning anses ha förutsättningarna att klara av studierna på gymnasiet även om man ej uppfyller de formella kraven?