Gäst
    Vad finns det att göra i den här situationen:
    en elev i åk 9 som under vårterminen haft ganska hög frånvaro och innan dess ganska lågt engagemang i skolan. Därmed riskerar eleven F i många ämnen... faktiskt i de flesta. Eleven själv inser inte problemet utan tror att det är möjligt att hämta igen det som är missat. Vilka alternativ har eleven i en sådan situation?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    en tråkig situation du beskriver men en situation, som tyvärr förekommer.

    De alternativen som finns är:

    1. gå om åk9 på grundskolan - det är upp till rektor på grundskolan (eller till Utbildningsförvaltningen i kommunen) att bestämma om eleven får gå om åk9 på samma eller på en annan grundskola. Ingen kan tvinga eleven att gå om åk9, om hen inte vill. Om eleven och vårdnadshavare vill att eleven går om åk9, kan eventuellt det blir till en bra lösning.

    2. gå på Introduktionsprogrammen, Preparand>>

    3. gå på Introduktionsprogrammen, Yrkesintroduktion>>

    4. gå på Introduktionsprogrammen, Individuellt alternativ>>

    5. gå på Introduktionsprogrammen, PRO = Programinriktat individuellt val>> (det är inte säkert eleven blir behörig till PRO för att det krävs att man har godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk + några andra ämnen från vårterminen i åk9)

    6. skriva in sig på Arbetsförmedlingen och söka jobb. Som 15-åring kan man bli inskriven i Ungdomsgarantin och AF har några speciella lösningar för så unga arbetssökande, som t.ex Yrkesintroduktionsanställning>>

    7. delta i någon projekt i kommunen (här syftar jag på kommunens aktivitetsansvar>>) - det bör finnas någon ansvarig i kommunen, vars uppgift är att "fånga upp" de "hemmasittare", dvs ungdomar som är under 20 år och som inte går i skola, inte arbetar och inte aktivt söker jobb.

    För övrigt, så är gymnasiet - en frivillig skolform. När eleven "går ut åk9" (och med det menas att eleven har gått i skola i nio år, oavsett avsaknad av betyg), har eleven uppfylld sin skolplikt och behöver inte läsa mer. Arbeta får man i Sverige från 13 år.

    Jag undrar också - vad säger elevens vårdnadshavare? Eleven är troligtvis inte myndig (när hen går i åk9) och vårdnadshavare har stort ansvar.

    Förslag: kalla till ett möte där eleven, elevens vårdnadshavare, klasslärare/mentor, SYV, kurator, rektor, några ämneslärare och ev. även skolsköterska är med och presentera alla de olika möjliga alternativ. Ytterst är det vårdnadshavares ansvar (pga eleven ej är myndig). Om vårdnadshavere är underrättade om hur det ligger till, kan man sedan lämna över "bollen" till dem. Så fort eleven har gått ut nian, är hen inte längre skolans ansvar. Eleven har då uppfyllt sin skolplikt och vårdnadshavare får bestämma vad som ska hända sedan. Det är så som reglerna ser ut. Men visst vill man hjälpa eleven så mycket man kan och därför ska man presentera alla de olika alternativen och diskutera med eleven, vårdnadshavare och personal på skolan, som känner eleven och kan ge bra råd och förslag på lösningar.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA