B.
    Hej!
    Jag tänker att gå på yrkeshögskola efter gymnasiet.
    Vad händer om jag kommer inte få betyg på engelska 5 och 6? Får jag plugga de i komvux? Medan jag läser de kommer det finnas platser ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!

    Så som reglerna är nu, så kan man komma in på en yrkeshögskoleutbildning även utan att vara helt behörig. Till yrkeshögskola är det engelska 5 som krävs, inte eng 6 (med undantag av de utbildningar där just eng 6 ingår i de särskilda behörighetskraven).

    Du borde kunna läsa Engelska 5 och 6 på Komvux. Det finns inga garantier på att få plats på Komvux men rimligtvis borde du kunna få plats - kanske inte från första försöket, men någon gång senare i alla fall.

    Det är givetvis bäst om du kunde under din gymnasietid få minst betyg E i Engelska 5.

    Jag undrar om vilken utbildning på en yrkeshögskola som du är intresserad av? Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och man får titta lite närmare den tiden när du skall söka för att utbud ändras. Varför jag redan nu frågar om vilken YH du är intresserad av? - För att kunna göra bedömning om huruvida Engelska kan krävas för särskild behörighet. T.ex. om man vill läsa IT /programmering/ eller till Medicinsk sekreterare /vårdadministratör/ då är Engelska ett viktigt ämne som man måste ha godkända betyg i.

    Du ställer en fråga om det "kommer att finnas platser"? men det förstod inte jag riktigt - vilka platser du menar? En utbildningsplats på Komvux eller en plats på en yrkeshögskoleutbildning? Eller någon annan plats?

    Någon platsgaranti på varken sig Komvux eller Yrkeshögskola kan du inte få. Man söker och hoppas och så får vi hålla tummarna tillsammans - du och vi på Fråga SYV.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag vill läsa tandsköterskeutbildning.
    • : Vi antar att jag kommer inte betyg bara på engelska 6 men då kommer jag inte heller få gymnasieexamen. Detta kan leda till att jag kan inte komma in på yrkeshögskola. Är det inte så ?
    • Anna : Jag ger svar på din kommentar i ett nytt svar till dig, som du kommer att kunna läsa inom kort.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!

    Om man läser på ett yrkesprogram, läser man inte Engelska 6 som en obligatorisk kurs.
    Det är enbart i högskoleförberedande program som Engelska 6 ingår, men även på högskoleförberedande program - kan man ta ut examen utan att ha ett godkänt betyg i Engelska 6. Den kursen måste läsas och vara betygsatt och finnas med i examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram men det är OK att ha betyg F (i fall det för övrigt inte är för många F betyg).

    Du kan läsa om vad som krävs för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Till yrkeshögskola blir man behörig med yrkesexamen (och där ingår det inte Engelska 6 över huvudet taget). Men även om man inte uppnår gymnasieexamen och blir obehörig till yrkeshögskola, kan man söka och kan komma in (i "fri kvot" - på undantag, kan man säga).
    Engelska 5 krävs för examen från alla gymnasieprogram och jag tycker därför du bör göra ditt bästa för att få ett godkänt betyg i minst Engelska 5 (och helst även i Engelska 6).

    Jag antar att du redan har tittat på presentationerna av Tandsköterskeutbildningar på www.yhguiden.se

    och vet vad behörighet är. Du kan t.ex. se på http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/tandskoterska-distans och då ser du att behörighet är: examen från ett valfritt gymnasieprogram + svenska/svenska som andraspråk 2, Matematik 1 och Engelska 5. Yrkeserfarenhet är inte ett krav men är meriterande.

    Önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Anna