Waseem
    Hej,

    Jag studerar på Komvux och Jag siktar mot att få en högskoleförberedande Naturvetenskap examen, och sedan ansöka till apotekarprogrammet. Jag undrar om det fungerar att läsa Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1 för att kunna bli accepterad av universiteten för apotekarprogram. Eller måste jag läsa ämnena på högre nivå? Jag frågade SYV i min kommun, men jag vill bara dubbel-kolla med andra SYV.

    Tack på förhand!
    • Milla : ansök om att få läsa Samhällskunskap 1a1 och sedan 1a2 och om att få läsa Historia 1a1 och sedan 1a2. På så sätt (om du får betygen i små kurser) ska man kunna "laborera" med dem och t.ex ta in i examensbeviset endast 1a1 kursen i ett eller i båda ämnena (eller ta in alla kurser). Skillnaden för dig i studietid blir endast fem veckor. Det är också bra att kunna mer inom samhällskunskap och inom historia!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, som vi tolkar reglerna här på FRåGA SYV (OBS! vi utfärdar inte examen från komvux) så behöver man betyg i samhällskunskap 1b (eller i samhällskunskap 1a1 och 1a2) och i Historia 1a1 - betygen behöver dock inte vara "godkända", man kan ta F betygen in i ett examensbevis (på komvux är det max 150p. F och just de kurserna som jag nämnde ovan utgör exakt 150 poäng.
    Ang. Historia 1a2 råder "delade meningar"... alltså om man behöver Historia 1b eller historia 1a1 + 1a2 in i exambevis från komvux eller om det räcker med historia 1a1, finns ej ett klart och tydligt svar. Om du får betyget i his 1b eller i båda de två små kurserna, har du "ditt på det torra"... annars får det bli bedömning som rektor på komvux gör.
    Förklaring: på Teknikprogrammet på gymnasiet ingår endast Historia 1a1 och det räcker för att få ut "högskoleförberedande examen", varför kan man i så fall inte få ut Högskoleförberedande examen från komvux med endast his 1a1?
    Så, mitt svar blir att ytterst är det upp till rektor på komvux i den kommunen där du kommer få ut examen på komvux, så jag råder dig att antingen "gå" på det svar du fick av SYV på komvux i din kommun, eller se till att du har betygen i historia 1b (eller i His 1a1 och 1a2).

    Vänligen
    ANNA

    • Waseem :

      Tack för hjälpen! Jag undrar om du pratar ifrån ett ”gymnasieexamen” perspektiv. Eller är det samma för båda gymnasieskolor och komvux? Jag är väldigt förvirrad kring vilka nivåer jag måste läsa Samhällskunskap och Historia för att jag vill ansöka till att läsa kurserna under sommaren.

    • Anna : Samhällskunskap behöver du ha 100p. inom - det finns ingen tvekan om den saken. ang. Historia - måste du få svar från rektor på komvux i den kommunen där du vill ta ut examen; ansvar för det kan av rektorn vara delegerat till SYV på komvux. Oavsett vad vi eller ngn annan svarar, så kommer du vara "beroende" av den bedömningen som görs på komvux i din kommun. Jag vill därför råda dig att följa den rekommendationen som du får av syv på komvux i din kommun; om hen sa att du behöver 100p. samhällskunskap och 100p historia, då skulle jag i ditt fall följa den "anvisningen".
    • Waseem :

      Nej, informationerna som jag fick från SYV i min kommun var tvärtom. Hon sa att det räcker med att läsa 50p Samhällskunskap och 50p Historia. Därför är jag bekymrad över detta. Jag vill vara säker att det kan räcka för att bli accepterad av universiteten i Sverige (Antagen till apotekarprogrammet). Kan det fungera så enligt universiteten i Sverige?

    • Milla :

      Du behöver få ut EXAMENSBEVIS för att bekräfta att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Ett annat sätt att bekräfta grundläggande behörighet är att du har utländsk gymnasiexamen. Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig.

    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Wassem!
    det finns flera olika varianter- hur du kan bekräfta att du är Behörig. vi på FRåGA SYV vet inte om du t.ex har gymnasieexamen från utlandet eller om du har jobbat i minst 3 år på minst halvtid. Om vilka kurser ihop med arbetslivserfarenhet man måste ha godkända betyg i var god se info på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Grundlaggande-behorighet-med-vissa-kurser-och-arbete

    Allmänt gäller: du måste både ha Grundläggande behörighet och Särskild behörighet.
    Särskild behörighet till apotekarprogrammet är = godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (alternativt Omdöme om särskild behörighet i de kurserna från en folkhögskola, alternativt om sökande har högre naturvetenskaplig utbildning från utlandet... ) - så du ser att även särskild behörighet kan man bekräfta på olika sätt. Och ännu krångligare är det med Grundläggande behörighet.
    Det finns många olika sätt att bekräfta Grundläggande behörighet på:
    - dokument om gymnasial utbildning från utlandet;
    - reell kompetens ("en annan väg") - i det ingår ha Godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2);
    - omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola
    - äldre betyg (det kan du inte ha pga du är för ung för det)
    eller
    - examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Om du satsar på att bekräfta grundläggande behörighet genom EXAMENSBEVIS, då måste du få ut Examensbevis. Det är ingen som kommer att titta på om du har historia 1a1 eller 1a2 också eller vilka kurser du har läst inom samhällskunskap, när du söker till apotekarprogrammet (så länge du laddar upp EXAMENSBEVIS) när du gör ansökan till apotekarprogrammet.
    För hur ditt examensbevis kommer se ut är det Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som ansvarar för. Därför är det bäst för dig att göra PLANERING MOT EXAMENSBEVIS (som ett dokument som SYV-en undertecknar och du tar originalet hem och komvux behåller en kopia) - då kan ingen sen säga att du läste "fel kurser". Den SYV-en du pratade med kan t.ex sluta på komvux... även rektorn kan bytas ut. Det är därför bra att ha ett dokument PLANERING MOT EXAMENSBEVIS där det står "svart på vitt" vilka kurser du måste läsa och får betyg i för att komvux i din kommun ska utfärda EXAMENSBEVIS för dig.

    Jag har ett förslag:
    ansök om att få läsa Samhällskunskap 1a1 och sedan 1a2
    och om att få läsa Historia 1a1 och sedan 1a2. På så sätt (om du får betygen i små kurser) ska man kunna "laborera" med dem och t.ex ta in i examensbeviset endast 1a1 kursen i ett eller i båda ämnena (eller ta in alla kurser). Skillnaden för dig i studietid blir endast fem veckor. Det är också bra att kunna mer inom samhällskunskap och inom historia!

    Studie- och yrkesvägledare