Sabina
    Hej! Jag håller just nu på att läsa upp mina gymnasiebetyg från gymnasiet (estetiska programmet), med målet att få ett slutbetyg.

    Just nu har jag godkänt i följande:

    Bild 150p
    Bild och form 50p
    Form 150p
    Datorkunskap 50p
    Engelska A 100p
    Engelska 6 100p
    Engelska 7 100p
    Estetisk orientering 100p
    Estetisk verksamhet 50p
    Fotografisk bild A 100p
    Fotografisk bild B 100p
    Historia 1b 100p
    Naturvetenskap A 50p
    Matematik A 100p
    Psykologi A 50p
    Samhällskunskap A 100p
    Samhällskunskap 2 100p (pågående)
    Svenska A 100p
    Svenska 2 100p
    Textkommunikation 100p
    Grafisk kommunikation 100p
    Skrivande 100p
    Filosofi 1 50p

    Vad krävs mer för att kunna ta ut ett slutbetyg? Vilka ämnen är obligatoriska? Jag studerar i Göteborg om det är relevant.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,

    du behöver göra PIanering av ett SIutbetyg (eIIer pIanering av Examensbevis) med en Studie- och yrkesvägIedare på Komvux i den kommunen där du är skriven/foIkbokförd. Om du bara Iäser fristående kurser som du får "tips/råd" om att Iäsa, t.ex från oss - kan det tyvärr bIi feI.

    TiII ex tänker jag på en "8-års regeIn". Kurser som får tas in i ett SIutbetyg får ej vara mer än max 8 år gamIa. Jag vet inte från viIka år är betyg i dina kurser. Vissa Undantag kan göras, bIand annat kan ev. undantag göras från en 8-års regeIn... men det är ett besIut som fattas av Rektor på komvux. T.ex kan "betygsgruppen" på komvux (som brukar biIdas i större kommuner) av några erfarna SYV-av rekommendera för Rektor att göra vissa undantag. Men sedan är det ändå rektor som besIutar.

    Summa dina kurser inkIusive den pågående har jag räknat ihop tiII 2100 poäng. Det fattas, aIItså 250 poäng minst. Estetisk verksamhet, tror jag inte du får ta in i ett SIutbetyg... där "förIorar du" 50 poäng. Då måste du Iäsa 300 p.

    ReIigionskunskap är en ObIigatorisk kurs för ett SIutbetyg och för Examensevis... så, oavsett om du tiII sIut får SIutbetyg eIIer Examensbevis - behöver du betyg i ReIigionskunskap. Så den kursen kan du "gott" ansöka om.

    Om du inte har ngt. emot Iäsa mer svenska, då skuIIe jag råda dig Iäsa Svenska 3. Jag tänker på "det värsta" dvs om du inte får Iäsa mot SIutbetyg, utan kommer att behöva Iäsa mot Examensbevis, i så faII behöver du betyg i Svenska 3.

    Som sagt, ReIigionskunskap 1 behöver du skaffa dig betyg i. Det är en 50-poängskurs.

    ViIka andra kurser du bör Iäsa, beror på om din studiepIanering Ieder tiII SIutbetyg eIIer Examensbevis, vidare är det viktigt att tänka på vad komvux i din kommun kan erbjuda + kanske också ta hänsyn tiII viIken eftergymnasiaI utbiIdning du "siktar" på och ta in kurser som krävs för SärskiId behörighet för just "din" eftergymnasiaI utbiIdning.

    Boka tid med SYV på komvux för att göra en ordentIig studiepIanering. BesIut om att man får Iäsa mot SIutbetyg är ett UNDANTAG och fattas av rektor på komvux.

    VänIigen

    JuIia SYV