Mina
    Hej, jag undrar om man förlorar poäng om man inte skriver in ett individuellt val på sin gymnasieansökan, och om man då gör det, finns det då någon chans att välja till ett individuellt val när men börjar på gymnasiet?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mina,
    läs om krav för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    på alla program måste man ha minst 2500 betygsatta poäng för att kunna få ut gymnasieexamen. 200 poäng av dem är Individuellt val.
    I fall man inte läser 200 poäng individuellt val, fattas det poäng för att kunna ta ut gymnasieexamen. Man får då ett bevis/intyg som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier, man har inte heller någon fullständig gymnasiekompetens.
    Just vilka kurser man läser inom individuellt val, spelar ingen roll. Du får välja vilka som helst kurser av det, som skolan kan erbjuda.
    Om du vill ansökan till gymnasiet inte uppger vilka kurser du vill läsa, har inte skolan möjlighet att planera för att kunna erbjuda just de kurserna. Hur skall skolan veta att det är just de kurser som du vill ha?
    Om du inte vet vilka kurser du vill ha, behöver du inte fylla i ngt. Du får då senare välja från en lista som skolan kommer att ha som är satt ihop, baserat på andra elevers önskemål.

    Mvh
    ANNA SYV