Sofia
    Hejsan jag bor just nu i Härryda, och funderar starkt på att välja öckerös seglande gymnasieskola till våren, men det tar nästan ungefär en och en halv timme för mig att ta mig dit, är det rimligt att gå på en skola så långt bort? Kommer jag fortfarande ha någon fritid då jag även satsar på höga betyg vilket betyder mycket plugg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia!
    Kan du tänka dig flytta närmare skolan, t.ex hyra rum där du bor mån-fre under skolveckorna? På skolans hemsida står det att alla elever på skolan tillbringar delar av läsåret ombord på fartyg (under de veckorna slipper du pendla).
    Vad säger dina föräldrar? du är ännu inte myndig och utan dina vårdnadshavares tillstånd, kan du inte välja den skolan. Om dina föräldrar tycker det är för långt att pendla och de vill inte att du flyttar hemifrån för att kunna gå på en viss skola, så kan du inte göra det.
    1,5 timme enkel väg att pendla ligger på gränsen till att det är för långt men om du kan plugga på vag till/från skolan, kanske det är ok...
    Återkom gärna om du har andra frågor!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare