J
    Hej! Vill öka från 14 i gymnasiesnitt (slutbetyg med merit) till 17, hur många kurser innebär det, vilken poäng ska de ligga på, och hur lång tid kan det ta? Jag har för tillfället 29125/2350 för att räkna ut mitt meritvärde. Områdesbehörigheten är 5 eller A5, 6 eller A6 för utbildningarna: socionomprogrammet, personalvetarprogrammet samt studie- och yrkesvägledarprogrammet. Har sökt in till dessa, samt till lärarprogrammet, som jag funderar på att ta en termin paus från och öka gymnasiesnitten inför övriga program som jag hellre vill komma in på. Låter det som en bra plan? Har också sökt till ett par yrkesutbildningar: behandlingspedagog, behandlingsassistent och paralegal/jursitassistent, vid sidan av universitets- val.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Det är inte säkert det går att höja så som du vill för att:
    - genom att läsa andra kurser, som du inte har i ditt Slutbetyg, behöver du läsa EXTREMT MÅNGA KURSER, för att varje "tilläggskomplettering" höjer väldigt-väldigt lite... säg att du behöver läsa på heltid i tre år och få alla A-betyg i alla kurser du läser;

    - du höjer mer om du läser om, dvs läser samma kurser som du redan har i ditt slutbetyg men får högre betyg i dem och då räknas de högre betygen men de flesta Komvux tar inte in (erbjuder inte platser) för den så kallade "konkurrenskomplettering" - när man läser just för att höja konkurrenskraft i sina betyg. Då blir man hänvisad till prövningar. Självstudier + betala (för närvarande 500 kr. per prövning). Under självstudier har man inte rätt till Studiemedel (man studerar då på sin "fritid"); man skall alltså ha en annan sysselsättning och en annan inkomst under tiden - för man får inget för att man läser inför en prövning. Här är det i fall man får läsa om eller om man satsar ändå på prövningar - beräkning som följer, cirka: höjer man från E till A i en 100 poängskurs, höjer man ca 0.4. Om du behöver höja med 3.0 - är det 7 stycken 100 poängskurser du behöver höja i och i en 50 poängskurs (från E till A, alltså). Följaktligen - om du höjer från C till A eller från E till C är det i dubbelt så många kurser du behöver höja, dvs 14 stycken 100 poängskurser och 2 st. 50 poängskurser eller i 15 stycken 100 poängskurser.

    För enkelhetens skull kan man säga att i fall man har C i alla kurser har man 15.0. Du skriver att du har meritpoäng - max, eller ? har man 2,5 i Merit (som är max), har man i så fall "råd" att ha 2 stycken E betyg och resten C - för att ha 17.0.

    Det är ingen rolig matematik. Det blir tufft det för dig, känns det som. Jag skulle i så fall satsat på högskoleprovet eller tittat på andra utbildningar som inte kräver så höga betyg. Du kan t.ex. se på www.yhguiden.se där finns det många bra utbildningar som snabbt ger jobb.

    Med vänlig hälsning
    Önskar dig lycka till och hoppas det ordnar sig och du kommer in på en utbildning som du kommer att trivas med!
    Mikael
    • : Tack! :-) Kika gärna: http://www.fragasyv.se/fragor/svar-pa-fragan-oeka-snitt-fran-14-17-pa-komvux och svara när du kan. :-)
    • : Jag har 1,5 poäng i merit, vilka kurser kan jag läsa för att få ytterligare en poäng i merit? Klarar jag mig med 15 i gymnasiesnittbetyg med merit inför utbildningarna: socionom, personalvetare och studie- och yrkesvägledare? Personalvetare har t.ex. en kvot som tas in på yrkeserfarenhet, kan det vara relevant för mig om jag redan har lite yrkeserfarenhet och kan bygga på det samtidigt som jag gör HP? Hur svårt är det att få 1 på HP? Jag klarar samhälls- matte, men är inte duktig på natur- matte, och som jag förstått det lägger högskoleprovet vikt på matten? Däremot är jag duktig på språk, lönar det sig då att träna mer på språk för att få bra på det i HP? Kräver mina utbildningar ungefär 1 på HP?
    • Mikael : För att få 1.0 extra i Merit läs Engelska 7 eller Moderna språk 4. Ang. yrkeserfarenhets-gruppen, se hur lång yrkeserfarenhet de kräver där (ibland kan 5 års yrkeserfarenhet krävas och ibland räcker det med 2 år; se på hemsidan eller kontakta dem och fråga). Om "dina utbildningar" kommer att "kräva" ungefär 1 på HP är ganska svårt att säga: HP gräns kan gå upp och ner ganska mycket. Det beror på vem som söker just samtidigt som du söker just den utbildning på just den orten och vem du konkurrerar mot. Gör ditt bästa på HP och försök få så höga betyg du kan. Sök till flera orter och va beredd att flytta. Sök till olika utbildningsformer: högskola, yrkeshögskola, folkhögskola - ju fler olika alternativ du söker, desto större chans att få plats någonstans.