Linnea
    Har Östra real bara 3 fördjupningskurser? Det låter jättekonstigt eftersom tex Bromma gymnasium har flera stycken att välja på?! Förstår inte.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    Poängutrymmet för Ekonomiprogrammet ser ut så här:
    ■ Gymnasiegemensamma ämnen - 1250 gymnasiepoäng
    ■ Programgemensamma karaktärsämnen - 350 p.
    ■ Inriktning - 300 p.
    ■ Programfördjupningen -300 p.
    ■ Individuellt val 200 p. - på alla gymnasieprogram
    ■ Gymnasiearbete 100 p. - på alla gymnasieprogram

    Det är 300 gymnasiepoäng som man måste läsa inom Programfördjupningen på Ekonomiprogrammet.
    Exakt VILKA KURSER man läser just inom Programfördjupnignen begränsas av
    1) en lista från Skolverket på vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på just Ekonomiprogrammet
    2) och av dem som FÅR LÄSAS erbjuder varje skola - några (det är omöjligt för varje skola att erbjuda alla kurser som får läsas, t.ex. så får man läsa Moderna språk och varje skola kan inte erbjuda alla möjliga Moderna språk att välja bland)

    Gymnasieskolor gör på två olika sätt:
    - skapar profiler där det på förhand är bestämt vilka kurser som elever läser, dvs man väljer en PROFIL /om det finns bara en profil då kan man inte välja profil men om det finns minst 2 olika profiler på skolan, då väljer man en av dem och då får man "ett paket" med kurser som ingår i den profilen; dvs man väljer inte enskilda kurser utan tar ett helt paket/;
    - skapar listor av valbara kurser (olika långa listor beroende på skolans möjligheter inom den listan som man får från Skolverket).
    Oavsett om elever väljer Profil (som ett "kurspaket") eller enskilda kurser - så är det 300 poäng man läser inom Programfördjupningen på just Ekonomiprogrammet.

    Om det är bara tre 100 poängskurser som en skola erbjuder inom Programfördjupningen på EK, då är det ett sådant "kurspaket" och passar inte det, då får man välja att söka till en annan skola i så fall.

    Jag hoppas att jag har nu svarat på din fråga. Om ngt är oklart, var god hör av dig igen.
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier! ANNA SYV