Oscar
    Hej! Jag går just nu tredje (och sista) året på naturvetenskapliga programmet och är alltså ganska nära studenten. Strax innan jullovet skrev vi slutprov i matte 4c och i efterhand fick jag veta att jag fick F på provet. Jag fick då också veta av min mattelärare att omprov skulle skrivas senare ganska nära slutet på vårterminen och att han skulle meddela när provet börja närma sig.

    Det är från och med idag (måndag) är det bara en och en halv vecka kvar tills alla betyg ska vara satta, och han har fortfarande inte hört av sig. Jag har sökt honom och mailade för några dagar sedan, men jag har inte fått något svar.

    Jag vill just nu söka in som Civilingenjör på Luleås Tekniska Universitet. Överlag har jag bra betyg, men såvitt jag vet kan man inte söka in på Civilingenjör med F i matte 4c. Jag har funderat på att jobba ett år före jag söker in och jag tänkte då under tiden skriva högskoleprovet (har inte gjort det under gymnasietiden).

    Det jag undrar är om vilka möjligheter (eller rättigheter) man ska ha för att skriva omprov och om man får skriva omprov efter den ''normala'' betygssättningsperioden. Går det att skriva omprov under sommaren? Jag undrar också om man kan komma in som civilingenjör ifall man skriver bra på höskoleprovet, även om man inte klarade matte 4c-kursen.

    Min mattelärare har alltid varit svår att kontakta - och han ska dessutom gå i pension i och med skolslutet, så det har blivit väldigt kaotiskt när han fortfarande inte informerat om något omprov och jag inte kan få tag i honom eller någon annan med information.

    MVH

    en stressad elev

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Oscar!

    Du kan alltid vända dig till Rektor på ditt program. Läraren kan vara sjukskriven eller det kan vara ngt. fel på hans epostadress - därför kanske det är så att han inte läst ditt mail. Det är rektor som är ytterst ansvarig och den uppkomna situationen så tycker jag att det är i allra högsta grad befogad att du kontaktar rektor och frågar om omprov. Gör det snarast, typ nu på en gång - detta pga som du själv skriver att det är 10 dagar kvar av läsåret.

    Du förlorar inget på att skriva omprov om några dagar (om du får möjlighet till det). Får du ett godkänt betyg i Matte 4, så blir du behörig till alla de utbildningar på högskola/universitet som kräver den kursen. Får du inte ett godkänt betyg, kan du söka läsa den kursen på Komvux eller göra prövning senare - under det kommande läsåret.

    Om jag förstår dig rätt, så har du inte sökt någon högskoleutbildning med start hösten 2015. Om jag har fel och du sökte till högskola och till en utbildning som kräver Matte 4 för särskild behörighet, blir du inte behörig utan lägst E i den kursen.

    Högskoleprovet befriar inte från behörighetskraven. HP ger möjlighet att prövas i ännu en urvalsgrupp men är man obehörig, så får man besked OBEHÖRIG från Antagning.se och prövas ej i någon urvalsgrupp över huvudet taget. Du är alltså tvungen att ha lägst E i Matte 4 till alla de utbildningar som kräver den kursen (särskild behörighet).

    Du frågar om rättigheter/skyldigheter i att skriva omprov i en kurs, i vilken man sedan innan fick F i. Det är så här att: formellt sett, så har din skola uppfyllt sina skyldigheter gentemot dig genom att du fick läsa kursen, göra prov i kursen och fick betyg i den (F är också ett betyg). Så du kan inte kräva ngt., du kan bara fråga och be snällt och komma med förslag om att du vill få möjlighet att få ännu en chans att uppnå ett godkänt betyg.

    En vanlig policy som gymnasieskolor har är att erbjuda (under ett år efter avslut) göra prövningar i kurser i vilka elever fick F under sin gymnasietid. Vanligtvis får man då komma till skolan när en klass som har slutprov i kursen skriver provet (man ansluter sig, alltså, till det pågående provet nästa år). Det sker inte per automatik (dvs du kommer inte att få kallelse till provet). Du måste själv aktivt söka möjlighet att delta i provet: kontakta skolan (expedition, rektor eller din f d klasslärare/mentor) och anmäla ditt intresse av att göra tenta i Matte 4.

    Du vinner på att läsa den kurs på Komvux under hösten (du får då undervisning och med det har större möjlighet att få bättre betyg). Du kan då både få betyg från Komvux och tenta av samma kurs - och i fall du har två betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller.

    Sammanfattning (mina råd till dig):
    1. kontakta rektor på ditt program med fråga om du kan göra prov i Matte 4 snarast, innan läsåret är slut;
    och i fall det inte blir möjligt (nu är det ju väldigt ont om tid)...
    2. ansök om att få läsa Matte 4 på Komvux i din kommun;
    3. anmäl intresse av att göra omprov (tenta) nästa år på din gymnasieskola;
    4. undersök möjlighet att göra prövning via Komvux: om du är folkbokförd i Boden, läs på http://www.boden.se/bodens-kommun/naringslivsforvaltningen_larcentrum_attstuderapalarcentrum_studieformerlarcentrum (lite längre ner på sidan).

    Önskar dig lycka till!
    ANNA