Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Inom socialtjänsten finns olika jobb, bland annat som receptionist och administratör. Om du menar Socialsekreterare eller Biståndsbedömare, då är de flesta som anställs - socionomer. Det finns inga förbud mot att anställa med andra utbildningar men arbetsgivare föredrar socionomexamen. När man läser till socionom (på socionomprogrammet) lär man sig mycket om Socialtjänstlagen och det ingår i socionomprogrammet även en praktiktermin, då man på heltid under en hel termin är på arbetsplatserna (ofta på ett kommunalt socialkontor). Arbetsgivare som anställer Socialsekreterare och Biståndsbedömare efterfrågar kunskaper inom socialtjänstlagen och att de som anställs är redan bekanta med arbetsuppgifterna (genom praktikterminen), och därför väljer man i första hand bland sökande som har socionomexamen. Det är sällan som man kan få jobb som socialsekreterare med en annan utbildning än just examen från socionomprogrammet.
    Socionomexamen kan man i Sverige få endast via socionomprogrammet.