Alexander

    Hade matematik 4 förra året i årskurs 2 och trodde jag hade fått godkänt. Hade e-d på varje prov men fick F på 1 av proven sen kom nationella provet i matten och jag blev godkänd i det också. Det var tydligen inte nog för min lärare och han satte F på mig. Hans anledning var engagemang och förkunskaper. Jag fick reda på betyget under första utvecklingssamtalet i årskurs 3 och vill överklaga mitt F. Problemet nu är att min lärare har slutat från skolan och tagit bort mina elevdokument som visar mina betyg i alla prov. Vet inte hur jag ska gå till väga för att lösa detta och behöver tips hur jag ska bevisa att jag borde fått E och sen till vem ska jag bevisa det till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    du har rätt att göra prövning. På prövningen kan du få högre betyg än E. Du kan få så högt betyg som du har kunskaper till. Det är inte omöjligt att du kan få A betyg, om du uppvisar kunskaper som motsvarar A-betyget.
    Läs på lite extra inom matte på alla sätt du kan. Det finns bl a en mycket bra sida www.matteboken.se

    Att du gör prövning innan du tar ut ditt examensbevis är ett bättre sätt än att "bråka" med en "lärare som inte finns". :( För det första, så kan du, som sagt, få ännu högre betyg än E.
    För det andra, så går rektorer mycket sällan "emot" lärare; allt som oftast litar rektorer på lärarnas kompetens (på gott och ont) och du får bara svar om att Ja, du fick det betyget... och rektor kommer troligtvis svara också att du har rätt att göra prövning och bevisa dina kunskaper.

    Det är alltså PRÖVNING I MATTE 4 som jag "rekommenderar" - det är din rättighet att göra. Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer; du kan givetvis önska en viss tidpunkt, men det är skola/rektor som bestämmer.
    Att "bevisa" att du hade kunskaper som motsvarar godkänt betyg då betyget F sattes på dig - blir mycket svårt. Och om du de facto har tillräckligt kunskaper, varför inte bevisa dem genom en prövning och få möjlighet att få högre betyg än E? :)

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA