Simon
    Hej, jag gick bygg och anläggning för tre år sedan ( första årgången med gy11) och vid den övergången hade lärarna lite strul. Det har visat sig nu i efterhand att jag fått ett betyg i en kurs som jag inte äns har haft. Skulle denna kunna gå att ogiltigförklara då jag har läst ma3b och engelska 7 samt samhäll 1a2 på komvux på senare år ? Då har jag läst in poängen väl? kursen som jag fått betyg i och inte har haft är hållbart samhällsbyggande och den är inte obligatorisk har jag fattat det som. Andledningen till att jag vill ogiltigförklara den är för att lärarna gav mig E och det drar ner mitt snitt. hur lång tid tar det att ogiltigförklara ett betyg?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Simon,

    det är en ovanlig situation. Det är inte meningen att man ska ha betyg i kurser som man inte har läst. jag råder dig vända dig direkt till rektor på den gymnasieskola där du läste och fick betyg i en kurs som du inte har läst.

    Om du inte har kontaktuppgifter till rektor, kan vi hjälpa dig med dem. Uppge i så fall skolans namn.

    Beroende på vad rektor svarar - får man ta det vidare i så fall. Om rektor inte kan fixa till det, kan hen själv söka experthjälp. Om du inte får ett relevant svar, får du i så fall vända dig uppåt - i fall det är en kommunal skola - till gymnasiechefen och vidare till en chef för utbildningsförvaltningen. Om det är en fristående skola - till VD för företaget.

    Hörs!

    Peter syv