Victoria
    Hej! Går sista året på gymnasiet och har en del ogilitg frånvaro pga olika anledningar och undrar om det kmr stå i examensbeviset. Det gör mig jättestressad för får redan ångest över frånvaron och vill inte ha det som bevis i examensbetygen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria,

    i Examensbeviset /eller i Studiebeviset/ står det är endast Kurser du läste med tillhörande Betyg. det finns ingen plats för att nåtera frånvaro, varken sig giltig eller ogiltig. :)

    Det kommer alltså inte stå i Examensbeviset eller i Studiebeviset om närvaro eller frånvaro.

    Däremot, kan en situation uppstå att läraren ej kan sätta betyg pga hen ej har Underlag för betygssättning (exempelvis pga eleven har missat så mycket av kursen att det ej går att avgöra vilka kunskapen eleven har) - då blir det inget betyg i kursen och i så fall kanske det ej går att uppnå kraven för examenbevis. Men då får man Studiebevis som kan kompletteras upp till examensbevis, på komvux.

    bästa hälsningar

    ANNA