kalle

    Hej. Det är så att jag ska ansöka om examensbeviset snart och jag har 182hp och en kandidatexamen är på 180hp. Det är så att om jag tar bort en kurs kommer jag få 177.5HP och då kan jag inte få examensbevis. Hur fungerar det då? MVH

    • Valentina : Det är en fråga du måste ställa till studievägledare på den institutionen där du ska ansöka om examen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    precis som Valentina skriver i kommentaren till din fråga, så måste du fråga studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen. Tänk på att endast "hela" (avslutade med godkänt betyg) kurser får ingå, ej delkurser, i kandidatexamen. För övrigt så kan inte vi här på FRåGA SYV säga så mycket mer om kandidatexamen än endast uppge de generella "ramar" som är: 180 hp, minst 90 hp av dem - i "huvudämnet" och kandidatkurs (på minst 15 hp) måste också finnas med. För övrigt kan olika lärosäten ställa olika lokala krav. Därför måste du vända dig till det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen för mer information om dina studier är tillräckliga eller om du måste komplettera.

    Studie- och yrkesvägledare