Philippus

    Hejsan! Jag gick tidigare på ett högskoleförberedande program och läste då ma2c som jag fick B i. Nu har jag bytt till ett yrkesprogram som istället erbjuder sina elever ma2a. Min fråga är därför ifall det är okej att göra en provning i 2a under gymnasietiden för att plocka bort betyget i 2c och på så sätt höja betyget i matematik 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Philippa!
    det är OK att ha betyg i matte 2c i examensbeviset från ett gymnasialt yrkesprogram. Det är OK att ha betyg i matte 2a också men båda kurser får ej ingå i samma examensbevis, så antingen ingår matte 2a eller 2b eller 2c.
    Vilket betyg som kommer ingå i ditt examensbevis, beror på om du lyckas få betyg även i matte 2a... men det är inte din rättighet att kräva att skola erbjuder dig en prövning. Om du kan läsa kursen matte 2a tillsammans med din klass och kommer få högre betyg, alltså A, då får du det betyget in i ditt examensbevis från ett yrkesprogram. Din gymnasieskola får bevilja dig göra prövning men det är inte din rättighet. Det är dyrt och besvärligt att erbjuda prövningar. Det går åt resurser i form av lärartid och administration kring prövningar. En gymnasieelev har rätt att göra prövning om hen under sina gymnasiestudier fick betyget F i en kurs hen läste eller om undervisning i en kurs som är inskriven i elevens individuella studieplan inte kunde genomföras.
    Du får givetvis fråga på din skola om du kan göra prövning i matematik 2a. Jag tror det är smidigare om du repeterar innehåll i kursen (som om du förberedde dig inför prövningen) men deltog i stället i slutproven i kursen matematik 2a (det finns en sådan lösning också men det är upp till din skola att besluta om...). Det billigaste och enklaste för din skola är att ta in betyget i matte 2c in i ditt examensbevis och inte lägga resurser på att ge dig möjlighet att få ett högre betyg i matematik 2a, än du redan har i matematik 2c.
    Å andra sidan, har gymnasieelever rätt att bedriva studier på heltid. Om din klass läser matematik 2a och du ej deltar i de lektionerna och inte läser någon annan kurs "i stället" för matte 2a, då läser du på deltid och inte har rätt till studiebidraget från CSN (endast heltidsstudier ger rätt till studiebidraget från CSN). Du kan på så sätt kräva delta i lektioner i matematik 2a, alltså läsa den kursen (med ett undantag: om din skola har erbjudit dig läsa en annan kurs i stället för matte 2a). Och om du läser kursen så bör du i slutet av den få ett betyg.

    Sammanfattning
    I den situationen du beskriver ingår det inte i dina rättigheter att göra prövning i matte 2a. Din skola kan erbjuda dig det, om rektor beslutar om det. Du har rätt att läsa på heltid. Om du läser matte 2a, har du rätt få betyg i den kursen.
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!