Azem
    Hej!
    Jag hittade en intressant utbildning inom nätverksteknik och tyckte att det passade mig. Så jag skrollade ner och kollade behörighetskraven.

    Länken till utbildningen: https://www.ltu.se/edu/program/THDNG/THDNG-Datornatverk-1.76892

    Det som var lite oklart angående behörighetskraven är att det står att man behöver läsa gymnasie Matte 2a/b/c, sedan står det att utbildningen har områdesbehörighet A7 vilket inkluderar både Matte 2a/b/c och Fysik1a. Fysiken är dock inte med i behörighetskraven på denna utbildningen. Betyder detta att jag inte behöver fysiken? (vilket är toppen just för mig eftersom Fysik är det enda ämnet jag fick underkänt i), eller är det ett skriftligt fel från deras sida?

    Med vänliga hälsningar :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Håller med dig: oklart om fysik behövs. Vi har nu kontaktat ansvariga för den utbildningen och återkommer till dig när vi får svar.

    Men jag vill nu råda att du gör anmälan så får du se om du får svar Obehörig eller om du blir Antagen. Vid sen anmälan till svenska utbildningar på högskolenivå är det ”först till kvarn”, så vänta inte med att anmäla dig.

    • :

      Tack för ditt svar!

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • Anna : Nu fick vi svar från Antagningsgruppen på Luleå Tekniska högskolan och svaret är att fysiken krävs inte - utan om du har godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c, + grundläggande behörighet (t.ex examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från ett yrkesprogram med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6), då är du Behörig! :)
    • : Det här är så lättande att läsa. Jag vet att det inte är bara jag som har problem med fysiken, jag drömmer om att läsa nätverksteknik och så plötsligt kommer fysiken in och får mig att svettas!! Tack så hemskt mycket för er hjälp, jag uppskattar er verkligen. :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! FRåGA SYV kommer att hålla tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer