Elin
    Hej!

    Jag ska söka till uni nu i helgen och jag undrar lite om basåren i Uppsala. Jag tänkte söka basåret som ger en reserverad plats på ämneslärarprogrammet. Jag vill söka till ett annat program sen efter basåret. Jag kommer läsa kurserna jag behöver för att söka vidare efter basåret men vet inte om det är möjligt att söka ett annat program än ämneslärarprogrammet. Om jag skulle ha sökt ämneslärarprogrammet och vill bli biologilärare så måste jag ha läst matte 4, kemi 2, biologi 2 och fysik 1b2. Jag undrar om man kan välja själv vilka kurser man vill läsa på basåret beroende på vilket ämne man vill undervisa i senare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    Basår på högskolenivå är de så kallade "för-utbildningar" som är mitt emellan gymnasiet och högskola: man läser kurser som i mångt och mycket påminner om gymnasiala  kurser men inte exakt till 100% överensstämmer med gymnasiala kurser... och varje lärosäte får själv bestämma om sina för-utbildningar: om de erbjuds och i fall de erbjuds, vad de ska innehålla, vilken behörighet som krävs (kan krävas matte 2 eller matte 3 för att vara behörig); alltid krävs det dock Grundläggande behörighet till högskola.

    Du måste därför vända dig till studievägledare på just det lärosäte där du vill läsa. För att ingen annan kan svara på just den frågan.
    Vår erfarenhet är att OFTA men inte alltid accepterar andra lärosäten eller andra utbildningar på samma lärosäte den behörighet som man har skaffat sig på "ett annat basår", men det kan inte garanteras, i alla fall kan inte vi på Fråga SYV garantera det, för att det är antagningsgruppen på lärosätet som bestämmer.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv