Julia

    Hej! Jag frågade er förut om hur man skulle räkna sitt betygsnitt och fick svar av er att för varje betyg höjs det 0.1 ex B till A i en 100 p kurs men det blev inte rätt.. hade 18.94 och höjde ett betyg i en 100p kurs från C till A vilket jag troddd va då 0.2 poäng plus alltså 19.14 men när jag frågade antagning.se så svarade de: Du får tänka på att du i uträkningen delar med 2600 gymnasiepoäng eftersom du räknar med Matematik 2 och Naturkunskap 2 som du har kompletterat med för behörighet. Skiftet från C till A blir 500 högre i totalt betygsvärde. 500/2600 = 0,19. 18,94 + 0,19 = 19,13 Så min fråga är alltså vad är det som stämmer eller ej och hur ska jag räkna, förstår inte? Mvh Julia

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,
    du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör de som jobbar med antagning till högskoleutbildningar (det du eller vi räknar fram kommer ändå inte att gälla, men givetvis är det inte förbjudet att räkna på sina betyg om man vill).
    Det vi svarar om är "på ett ungefär" - för varje betyg höjs det med cirka 0.1 ex B till A i en 100 p kurs - och givetvis är det så att ju fler poäng som ingår i uträkningen som "väger varje poäng" lite mindre. Det är ju vanlig logik det, om fler betyg/poäng räknas in, så utgör varje del á 100poäng "mindre del" i det hela "sammanhanget" och på så sätt bli också höjningen lite mindre.
    19.14 eller 19.13 är det givetvis skillnad på men inte så stor skillnad och när man ändå inte vet var antagningsgräns kommer att "hamna" i framtiden (för de kan både höjas och sänkas), då spelar det ändå "inte så stor roll" för att tyvärr är det så att även om du höjer till 22.5 (högsta möjliga meritvärde) då kan en situation uppstå att platserna får lottas ut (om antal sökande med högsta meritvärdet blir högre än antal utbildningsplatser), så rådet är att höja så mycket man kan och hoppas på det bästa! Lycka till!

    • : Hej okej tack för svar. Anledningen till att jag ville veta hur man räknar ut är för jag räknar hur många ämnen och betyghopp jag måste höja mitt snitt för att nå en viss nivå i betyg!
    • Anna : Jo, vi förstår det. Men glöm inte att antagningsgränsen bestämmer ju ingen på förhand. Du ska därför sikta på "så högt meritvärde som möjligt" och inte på den gränsen som fanns förut, för att nästa gång kan gränsen hamna högre upp, tyvärr. Gör också högskoleprovet! och lycka till!
    • : Yes förstår! Tack! :-)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer