Julia
    Hej!

    Jag läser SVA3 på komvux just nu, och har precis fått tillbaka "betyget" för första uppdraget (samlingsnamn för flera uppgifter som utgör första inlämningen i kursen). Betyget är egentligen en matris med ämnets kriterierna samt "boxar" för varje betygsnivå (E, C, A) som fylls med grön (godkänd nivå), gul (halvvägs dit typ) och röd (icke godkänd nivå) för varje kriterie. Det finns totalt tre kriterier för ämnet.

    I den första boxen har jag fått gul på A-nivå, på den andra grön på C-nivå, och på den tredje röd på E-nivå.
    Jag gjorde SVA3 förra året egentligen (också på Komvux, samma skola, samma frågor) men fick F i kursen pga ångest vid slutexaminationen som ledde till F som betyg där). På samtliga uppgifter som jag lämnade in fick jag dock A (lärarna använde då inte den här matrisen som jag beskrivit).

    Det är alltså så att, på samma uppgift som jag förra året fick ett A för, har jag nu fått ett mycket lägre betyg med flera kommentarer om saker som, enligt vikarien, inte är tillräckligt bra för att nå A-nivå.
    Vad ska man göra vid den här situationen? Vikarien säger bara att hen följer Skolverkets betygskriterier, och inget mer. Det känns så klart orättvist för mig, men jag vill inte få den här läraren emot mig så att kursen blir svårare. Jag har lagt mycket tid och arbete på samtliga uppgifter förra året, och möts nu av den här annorlunda feedback.
    Tacksam för all hjälp/råd ni kan ge mig!

    Mvh,
    Julia

    PS. Samma sak har hänt vid rättningen av det andra uppdraget.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    betygsättningen är lärarens kompetens och en studie- och yrkesvägledare kan inte påverka hur läraren sätter betyg. Även om jag förstår hur du tänker och om jag själv om jag vore "i dina skor" också var upprörd och ledsen; eller mycket förvånad - så kan inte vi här på Fråga SYV eller någon annan studie- och yrkesvägledare hjälpa dig.

    Om du tycker att läraren gör fel bedömning i betygssättningen, är det rektor som du bör prata med. Om rektor ger dig svar som du känner inte motsvarar dina förväntningar; dvs om du tycker att din skola agerar felaktigt, har du rätt att göra anmälan till Skolinspektionen. Det är inte säkert Skolinspektionen tar upp fallet och gör en utredning, men det är i alla fall den vägen som finns att gå...

    Läraren bestämmer i frågan om betyg. Du kan kanske be om en "medbedömare", dvs att ännu en annan lärare tittar på och bedömer dina kunskaper. Du kan kanske även be om att få göra en prövning - med två andra lärare /en huvudlärare och en medbedömare/. En studerande kan inte kräva det men fråga och önska kan du ... Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt.

    Lycka till!

    ANNA